1869 yılında Recai zade Mahmut Ekrem “Servet-i Fünun” dergisinin başına Tevfik Fikret’i
getirmesiyle bu edebiyat başlar. 1901 yılında dergi kapatılınca bu edebiyatta
biter. (5 yıl
faaliyet göstermiştir.)
Dergi ilk zamanlarında “Fenlerin
Serveti”
Fenle ilgili iken Tevfik fikre gelince içerik tamamen değişiyor…
Genel Özellikleri:
1)Sanat-Sanat anlayışına sahiptir. Baskı ve sansürden
dolayı daha sanatlı bireysel konular işlenmiştir.
2)Dilde sadeleşme unutulmuş aksine sanat dili
ağırlaşmıştır. Ahmet Mithat Efendi bu özellikten dolayı “Dekadanlar” adında
eleştiri yazıyor.
3)Şiirde aruz esas alınmış, Heceyle de şiir yazanlar
çıkmıştır.
4)Konu olarak İstanbul dışına çıkılmamıştır.
Parnalizm: Kelimelerle
resim yapmak (Tevfik Fikret)
Sembolizm: İmgeler
çok vardır. Tabiatın insanda nasıl iz bıraktığı konusundadır. (Ahmet Nesim)
6)Kulak için kafiye esas alındı.
7) Tiyatro türü ihmal edildi.
8 )Nesir (Düz yazı) dilinde klasik cümle yapısının
dışına çıkılmamıştır. Devrik ve kesik cümle kullanılmıştır.
9)Gazeteden çok dergiye önem verilmiştir.
10)Şiir de konu ve biçim yönünden yenilikler yapılmış,
Avrupa’dan alınan “sone,
terza-rima”
biçimleri kullanılmış. Biçim yönünden serbest şiirler de yazılmış.
11)Bu dönemim insanların da his, hayal ve çatışma
vardır. “Hayal
hakikat tartışması”
Öğretici Metinlerin Özellikleri:
1)Serveti Fünun edebiyatın da öğretici metinlerin dili oldukça ağırdır.
2)Kısır çekişmeler bu dönemdeki eleştirilerin önemli
özelliklerindendir.
3)Cenap Şahabettin eleştiri de “Sanatçıdan çok eseri değerlendirmek
gerektiğini”
vurgulayarak eleştiri önemli bir yöntem atmıştır.
4)Serveti fünuncular düşünsel açıdan baskıcı ortama karşı
seslerini yükseltmek niyetin delerdi fakat içinde bulundukları koşullar
dolayısıyla bu düşünceyi gerçekleştiremediler.
5)Hüseyin Cahit, Ahmet Suayb Serveti Fünun topluluğu
savunucusu ve eleştirmeni durumdadırlar.
6)Bu dönemde öğretici türlerden Edebi eleştiri; anı,
gezi türleri en çok işlenen öğretici
metinlerdir.
Serveti Fünun Sanatçıları
1)Teyfik Fikret: Serveti fünun edb. Öncüsü en büyük ve en güçlü
yazardır.Sanat-Sanat
için anlayışına sahipken dergi kapandıktan sonra toplumsal konulu şiirleri
yazmaya başlamıştır. Parnsnasizm akımının öncüsüdür. Karamsar ve çelişkili
bir ruh hali vardır. Aruzla Türkçeyi en iyi bağdaştıran şairdir. Çocuklar için yazdığı “Sermin” adlı kitabını
hece ölçüsüyle yazmıştır ve dili sadedir. Tasvir ve biçime önem verir. Nazmı
nesne yaklaştırmıştır. Mısralardaki anlam bütünlüğünü kurmuş, anlamı diğer
mısralara taşımıştır. (Normalde ilk mısrada) ESERLERİ;
-Rubai Şikeste (şiirleri toplanmıştır)
-Haluk’un defteri (Oğlu haluk için yazmıştır.)
-Şermin (Hece ölçüsüyle çocuklar için yazdığı)
-Rübabın cevabı
2)Cenap Şahabettin: Serveti fünun döneminin II. Büyük şairidir.
Sanat-sanat ilkesine sadık kalmıştır. Aynı zamanda doktordur. Şiirde musikiye önem vermiştir.
Parnsazim ve Sembolizm akımının etkisindedir. Değişik ve orijinal hayalleri
ifade etmek için Arapça ve Farsça yeni sözcükleri seçmiş şiir dilini
iyice ağırlaştırmıştır. Şiirde konu ve biçim yeniliklerini Fikretden
de ileri götürmüştür. Şiirlerini bir araya getirmeye fırsat
bulamamıştır. ESERLERİ;
-Makale-Düz yazı: Evrakı
Eyyam, Nesri harp, Nesri Sulh
-Gezi: Hac
yolunda Avrupa mektupları (Türk Edb. Çok meşhurdur.)
-Özdeyiş: Tiryaki
Sözler
-Tiyatro: Yalan,
Köre ebe, Küçük beyler. (Tiyatro yazan tek yazardır.)
3)Rıza Tevfik Bölükbaşı: (Aynı dönem içerisinde yazıyor fakat Serveti Fünun sanatçısı değildir.) Serveti fün. Dön. Aruzla şiirler
yazdığı halde bu topluluğa katılmamıştır. Daha sonra hece ölçüsüne Halk Edb.
Biçim ve türlerine yönelmiştir. Duygulu, içten ve ahenkli üslubu vardır.
4)Hüseyin Cahit Yalçın: (Öğretici Metin Yazarıdır.) Serveti fünun dergisi onun
edebiyatı ve hukuk makalesi yüzünden kapatılmıştır. Serveti fun. Sonra uzun
yıllar Roman, Hikâye, Mesrur şiir ve fıkra türünde eserler vermiştir.
-Hikâyeleri; Hayatı
Muhayyel, Niçin Aldatırlarmış
-Romanları: Hayal
içinde, Valide
-Eleştiri: Kavgalarım
-Anı: Edebi
Hatıralar.
5)Ahmet Rasim: (Serveti Fünun döneminde yazmıştır fakat
sanatçısı değildir.)
Öğretici metin kimliğiyle ön plandadır. Asıl ününü çocukluk, gençlik ve basın
hayatına, İstanbul günlük yaşantısına dair fıkra, makale ve anılarıyla kazanmıştır.
Dilde sade anlatımı canlıdır. Zarif bir mizah anlayışına
sahiptir. ESERLERİ;
-Anı: Gecelerim,
Falaka
-Fıkra ve makaleleri: Şehir
Mektupları, eşkâli zaman, Gülüp ağladıklarım.
-Gezi: Romanya
mektupları
6)Halit Ziya Uşaklıgil: En güçlü roman yazarıdır. Batı alanında
teknik olarak en kusursuz romanı yazmıştır. Fransız realist ve
natüralistleri etkisindedir. Romanlarında Psikolojik yönleri ağır basmaktadır.
Romanlarının konusu genellikle aydın çevrelerden seçer, mekân olarak hep
İstanbul’u kullanmıştır. Kırık hayatlar romanında halk yaşamından izler sunan
bu roman da serveti fun. İdeallerini, beklentilerini, hayal kırıklıklarını
anlatır. ESERLERİ;
-Roman: Aşkı
memnu, mavi ve siyah, Sefile, Nemide, Bir ölünün defteri ve şürekası, Kırık
hayatlar
-Hikâyeleri; Onu
beklerken, Hepsinden acı, aşka dair, bir yazım tarihi, solgun demet
-Anı: 40
yıl, Saray ve ötesi
-Deneme: Sanata
dair.
7)Mehmet Rauf:
-İlk psikolojik roman olan “EYLÜL” ün yazarıdır.
-Başka roman ve hikâyeleri de vardır.
-Siyah inciler adlı düz yazılı şiir eseri önemli
eserlerindendir.
8)Hüseyin Rahmi Gürpınar: (Serveti fünun sanatçısı değildir.) Roman ve hikâyede halk için yazma anlayışına ve töre
romanı tarzını sürdüren bir yazardır. Natüralist akımı benimsemiştir ancak
toplumsal eleştirilere yönelmesi bakımından natüralistlerden farklıdır.
Romanların konusu genellikle İstanbul da geçer. Edebiyatı sokağa çıkaran yazar olarak
bilinir. (Sokaktaki insanların konuşma tarzını
romanlarında kullanan ilk yazardır.) Mizahi bir dili vardır. ESERLERİ;
-Romanları: Şık,
Şıp sevdi, Gulyabani, kuyruklu yıldız altında bir izdivaç.
-Hikâyeleri: Kadınlar
vaizi, iki hödüğün seyahati
-Oyunları: Hazan
bülbülü, kadın erkekleşince
9)Süleyman Nazif: Serveti
Fünun edebiyatının şair ve yazarlarındandır. İyi bir hatiptir. Fıtrat ve üslubu
olarak Namık Kemal’e benzer. Coşku ve heyecan verici şiirleri vardır. Önceleri
aruzla yazmış daha sonra hece ölçüsünü benimsemiştir.
ESERLERİ:
-Şiir: Gizli
Figanlar, Fırak-ı Irak
-Mensur Şiirleri: Batarya
ile ateş, Malta geceleri
-Makaleleri: Çal
çoban çal, Tarihi yılan hikâyesi
Serveti Funun döneminin en önemli Şairi: Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin.
Serveti Funun döneminin en önemli Romancıları: Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf.
Serveti Funun döneminin en önemli Öğretici Metin yazarı: Hüseyin Cahit Yalçın
Serveti Fünun dönemine katılmayıp en önemli şairleri:Rıza Tevfik Bölükbaşı
Serveti Fünun dönemine katılmayıp en önemli Romancısı: Hüseyin Rahmi Gürpınar.
Serveti Fünun dönemine katılmayıp en önemli Öğretici Metin Yazarı:Ahmet Rasim.
Hikaye:Yaşanmış
ya da yaşanması muhtemel olayın yer, zaman ve kişilere bağlı olarak anlatılan
türdür.
Roman > Masal > Halk Hikayesi > Mesnevi >
Roman Hikaye
HİKAYE
OLAY HİKAYESİ
DURUM
HİKAYESİ
-Mav Passant,Ömer
Seyfettin
-Çehov, Sait Faik
-Olaya bağlı hareket
vardır. -Durağandır.
-Yer, Zaman ve kişiler daha çok yer alır. -Psikoloji ve düşünce daha çoktur.
Soru:Anlatıma bağlı metinlerden Masal ve Roman-Hikaye karşılaştırınız.
MASAL:
-Olağanüstü olaylar vardır.
-Rivayet (-mış –miş)
-Mekan belli değildir.
-Zaman belli değildir.
-Olağanüstü kişiler vardır.
-Öğüt vericidir.
-Sonu hep mutlu biter.
ROMAN-HİKAYE:
-Yaşanmış ya da yaşanması muhtemel olayları anlatır.
-Bilinen geçmiş zaman ( -dı –di)
-Mekan bellidir.
-Zaman bellidir.
-Kişiler gerçek hayattandır.
-Öğüt vermez, kurgusaldır.
-Mutlu sonla bitmek zorunda değildir.
FECR-İ ATİ TOPLULUĞU
Serveti Fünun edebiyatı dağıldıktan sonra oluşan
boşluğa doldurmak için II. Meşrutiyetin ilanından sonra kurulan edebiyat
topluluğudur.
1)Türk edebiyatında ilk bildiri yayınlayan topluluktur.
2)Kuruluş amaçları daha batıcı olmak ve türk
edebiyatını Batı dünyasına duyurmaktı.
3)Fransız sembolistlerden etkilenmişlerdir.
4)Edebiyat dili süslü ve ağırdır.
5)Sanat-sana içindir anlayışı var.
6)Onlara göre sanat şahsi ve muhteremdir.
7)Temsilcileri: en önemlisi temsilcisi Ahmet Haşim,
Refik Halit Karayı, Fuat Köprülü, Ali canip Yöntem, Yakup Kadri Kara Osmanoğlu
1)AHMET HAŞİM:
Fecri Ati ve Türk edebiyatının en önemli
şairlerindendir. Türk edebiyatı sembolizm akımının temsilcisidir. Ahmet haşime
göre şiir anlaşılmak için değil duyulmak ve hissedilmek için yazılır. Şiirde
önemli olan konu değil söyleyiştir. Şiirlerinde musuki önemli yer tutar.
Topluluk dağıldıktan sonra edebi hayatına bağımsız olarak devam eder.
Sanat-Sanat içindir anlayışına mensuptur.
Şiir: Piyale,
Göl Saatleri
Düz yazı-Sohbet: Bize
göre, Gurabahene-i Laklakan
Gezi: Frankfurt
seyahatnamesi
2)REFİK HALİT KARAY:
Roman, hikaye ve mizah yazarıdır. Edebiyat hayatına
Fecri atide de başlamıştır. Topluluk dağıldıktan sonra bağımsız yazmaya devam
etmiştir.
Roman: Bugünün
Saraylısı, İstanbul’un iç yüzü, Yezidin Kızı, Çete sürgün
Hikaye: Memleket
hikayeleri, Gurbet hikayeleri
Oyun: Deli
Düz Yazı: Tanıdıklarım,
Guğuklu Saat
NOT: Türk
edebiyatının en önemli mizah yazarı AZİZ NESİN’dir.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Milli edebiyat 1911’ de selanikte çıkan genç kalemler
dergisinin etkisiyle başlar. Özellikle Ömer Seyfettin’in yazmış olduğu “Yeni Lisan” makalesinin etkisiyle başlamıştır.
1)Sanat-Toplum için, millet içindir anlayışı vardır.
2)Bu dönemde dil sadeleştirilmiştir. Dilimizde
karşılığı olmayan Arapça-Farsça kelimeler dışında yabancı kelimler
kullanılmayacaktı.
3)Aruz yerine hece ölçüsü kullanılmıştır. Halk
edebiyatı nazım birimi kullanılmış en çok kullanılanı da dörtlüktür.
4)Süslü sanatlı söyleyişten uzak durmuşlardır.
İstanbul ağzı esas alınmıştır.
5)Bu dönemde konu olarak Anadolu’nun içinde bulunduğu
durum Anadolu insanı, savaş ve Türkçülük konuları işlenmiştir. Mekan olarak
daha çok Anadoludur.
6)Temsilcileri: Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Ali
Canip Yöntem,(Derginin Kurucularıdır.) Mehmet Emin Yurdakul, Yakup Kadri
Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin,
Bağımsız Yazarlar: Yahya
Kemal Beyatlı, Mehmet Akif Ersoy, Halit Refik Kaya.
ÖĞRETİCİ METİNLER VE YAZARLARI
Milli edebiyat döneminde öğretici metinler daha çok Türkçülük düşüncesini, yeni lisan hareketini
ve Anadolu’nun içinde bulunduğu durumu anlatmak için kullanılmıştır. Bu dönemde amaç
halkı bilgilendirmek ve bilinçlendirmek olduğu için yazı dili konuşma diline
yakınlaştırılmıştır. Bu şekilde halkın okuma ve yazma oranları artırılmak
istenmiştir.
1)ZİYA GÖKALP:
Milli edb. döneminin, yeni lisan hareketinin ve Türkçülük akımının fikir
babasıdır. Türk
edebiyatında Türk tarihini onun kadar inceleyen başka bir yazar yoktur. Yaptığı
sosyolojik gelişmeler ile sosyoloji ilminin gelişmesinde katkısı olmuştur. Şiir
ve düz yazıyı düşüncelerini yaymak için araç olarak kabul etmiştir. Türk
masalları ve destanları üzerine çalışmalar yapmıştır. ESERLERİ;
-Şiirleri: Kızıl
Elma, Altın Işık, Yeni Hayat,
-Düz Yazıları: Türkçülüğün esasları, Türkleşmek-İslamlaşmak-
Muasırlaşmak,
Türk Medeniyet Tarihi, Türk Töresi, Türk Ahlakı, Malta Mektupları…
2)ALİ CANİP YÖNTEM:
Milli edebiyatın öncülerinden bir yazardır. Ömer
Seyfettin ile birlikte “genç
kalemler”
dergisini çıkarmış Sanatçı kişiliğinden daha çok düşünce yazılarıyla dikkat
çekmiştir. ESERLERİ;
- Şiir: Geçtiğim
Yol
-Düz Yazı: Türk
Edebiyatı Antolojisi, Milli edebiyat meseleleri ve Ali Canip Bey ile
münakaşalar, Ömer Seyfettin ve eserleri…
3)MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ:
Fecri Ati de şiir ile edebiyata giren sanatçı daha
sonra Milli edebiyata katılmıştır. Ziya Gökalp’ın çıkarmış olduğu “Yeni Mecmua” dergisinde hece ölçüsüyle ulusal
temalı şiirler yazmıştır. Sonraları Türkoloji alanında önemli çalışmalar yaptı.
“Türkiye
Enstitüsünü”
kurdu. Bu alanın dünyaca ünlü bilim adamı olduğu “Ordinaryus” profesörlük rütbesine ulaştı.
Özellikle Hoca Ahmet
Yesevi ve Yunus Emre gibi değerleri dünyaya tanıttı.
ESERLERİ;
Türk edebiyatında ilk mutasavvuflar, Türk edebiyatı
tarihi, Türk Dil ve Edebiyatı araştırmaları, Türk saz şairleri…
4)HAMDULLAH SUPHİ TANRI ÖVER:
TBMM ilk İstiklal Marşını okuyan kişidir. Fecri Ati şiir ile edebiyatına
giren sanatçı daha sonra Milli edebiyata katılmıştır. Milli mücadele ve
Cumhuriyet yıllarında millet vekili bakan ve büyük elçi olarak önemli görevler
yaptı. Şairliğinden çok hatipliğiyle tanınmaktadır.ESERLERİ;
Hitabe ve makaleleri, Dağ yolu, Güne bakan…
KİTAPTAN ÇIKMASI MUHTEMEL SORULAR
İşlediğimiz tüm parçaların yazarlarının bilinmesi
gerekiyor, soru olarak bir hikaye ya da roman verilir bir bölümünden konuyu da
derste işlediğimizden dolayı burada ne anlatılıyor? Bu hikaye durum hikayesi
midir yoksa olay hikayesi midir sebepleriyle açıklayınız ve yazar hatla yazar
yazdıklarımızdan ise özellikleri de istenilebilir.
“Görücü” Yazarı: Hüseyin Cahit Yalçın
“Yeğenim” Yazarı: Ahmet Hikmet Müftüoğlu
“Mai ve Siyah” Yazarı Halit Ziya Uşaklıgil
“Eylül” Yazarı: Mehmet Rauf
“Yeni Lisan” Yazarı: Ömer Seyfettin
“Ramazan Sohbetleri” Yazarı: Ahmet Rasim
Not:Yazdığım
tüm bu eserlerin içeriğini okumalı ana fikirlerini de çıkartmalısınız içinden
bir kesit alınarak sınavda eserin durum hikayesi mi olay hikayesi mi örnekler
ile açıklayın ve yazarını, dönemini yazmanız istenilebilir. Bunun dışında
kitapta 114-163 arasındaki tüm etkinlikler, tablolar ve ünite sonu
değerlendirme soruları özellikle tablolar çıkacabilir… Kendi kitabıma göre
sayfa 121,122,130 (Bu tabloya dikkat), 134, 137, 141, 142, 148, 150, 163
buralar doldurulmuştur.
HAZIRLAYAN: HALİT CAN DÜNDAR
LİNK: http://bilgistok.blogspot.com.tr/2014/11/universiteye-giris-sinavinda-basarili.html
LİNK: http://bilgistok.blogspot.com.tr/2014/11/universiteye-giris-sinavinda-basarili.html
Adamsın kardeşim :)
YanıtlaSilEllerinize sağlık :)
YanıtlaSilHarikasınız :)
YanıtlaSilEkstradan Çalışma Kağıdı paylaşılacak olmasıda çok iyi oldu çok saolun :)
YanıtlaSilKonuların Serveti Fünundan başlaması çok kötü :(
YanıtlaSilteşükürler
YanıtlaSilSUPERSINIZ YAA SUPER ANLATIMLAR ŞAHANE
YanıtlaSilTeşekkür Ederiz :)
YanıtlaSilSupperdii
YanıtlaSil