Dünya coğrafyasında su kürenin ağırlıklı yer
tutması, gemilerin büyük çapta taşıma yapabilmesi ve ucuz olması sebebiyle
deniz yolu tercih
edilmektedir.
HİZMET TÜRÜNE GÖRE DENİZ TAŞIMACILIĞI
1)Liner Taşımacılığı: Düzenli, sürekli ve belli bir tarifeye göre yapılan taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türünde zamanlama esastır.
2)Tramp Taşımacılığı: Eşyanın durumuna göre yapılan taşımacılıktır.
LİNER Taşımacılığıyla TRAMP Taş. Arasında ki farklar
1)Liner Taşımacılığı: Genellikle ekonomik değeri yüksek çeşitçe çok sayıda yüklerdir. Yükleme genellikle parti yükler biçimindedir. Genellikle ikiden fazla liman arasındadır. Maliyeti pahalıdır. Kar düzeyi daha kararlıdır. Çok fazla geminin çalışmasından dolayı Filo kurma zorunluluğu vardır. Hatların sayısı, tonaj gereksinimlerine ve sefer sıklığına göre değişir.
2)Tramp taşımacılığı: Ekonomik değeri düşük ve çeşitçe az sayıda yüklerdir. Yükleme genellikle tam (Gemi dolusu) yük biçimindedir. Maliyeti ucuzdur. Kar düzeyi, piyasanın gereği oynaktır. Daha az gemiye hizmet verilmektedir. Hizmet taşıma hattına değil yüke bağlıdır.
1)Liner Taşımacılığı: Düzenli, sürekli ve belli bir tarifeye göre yapılan taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türünde zamanlama esastır.
2)Tramp Taşımacılığı: Eşyanın durumuna göre yapılan taşımacılıktır.
www.halitcandundar.wordpress.com |
LİNER Taşımacılığıyla TRAMP Taş. Arasında ki farklar
1)Liner Taşımacılığı: Genellikle ekonomik değeri yüksek çeşitçe çok sayıda yüklerdir. Yükleme genellikle parti yükler biçimindedir. Genellikle ikiden fazla liman arasındadır. Maliyeti pahalıdır. Kar düzeyi daha kararlıdır. Çok fazla geminin çalışmasından dolayı Filo kurma zorunluluğu vardır. Hatların sayısı, tonaj gereksinimlerine ve sefer sıklığına göre değişir.
2)Tramp taşımacılığı: Ekonomik değeri düşük ve çeşitçe az sayıda yüklerdir. Yükleme genellikle tam (Gemi dolusu) yük biçimindedir. Maliyeti ucuzdur. Kar düzeyi, piyasanın gereği oynaktır. Daha az gemiye hizmet verilmektedir. Hizmet taşıma hattına değil yüke bağlıdır.
Kabotaj: Devletin,
Kendi limanlarında kendi vatandaşlarına Milli ekonomiye katkı sağlaması
amacıyla deniz ticaretinde sağladığı ayrıcalıklardır.
Groston: Geminin
kapalı kısmının hacmine denir.
Amortisman: Tükenme
payı
Geminin teknik tanımı: Denizde kürekten başka aletle yola çıkabilen her araca
adı, tonu ve kullanım amacı ne olursa olsun gemi denir.
Koster Tipli Gemi: Yakın
limanlar arasında çalışan ve parsiyel yükler için uygun olan gemi.
Dedveyt: Geminin
taşıyabileceği yük miktarını ifade eder.
Deplasman: Geminin
kendi (Boş) ağırlığına denir.
Şilep: Çoğunlukla
ambalajlı yüklerin taşındığı gemi
türüdür.
GEMİ KİRALAMA ŞEKİLLERİ
1)Seferlik Kiralama
2)Çıplak Kiralama
3)Süreli Kiralama
Starya: Sözleşmede
yer alan yükleme ve boşaltma süresini ifade eder.
Dispeç: Erken
yükleme veya erken boşaltmanın karşılığıdır.
Demuraj: Yükleme
veya boşaltmadaki gecikme nedeniyle ödenecek ücreti ifade eder.
NAVLUN
Taşıma hizmeti karşılığında ödenen ücrettir. Navlunu
şekillendiren bazı ölçütler vardır. Bunlar; hacim, ağırlık, değer, adet, yük
cinsi, uzunluk, hizmet biçimi ve tehlike unsuru gibi öğelerdir.
Liners Terms: Yükleme
ve boşaltma masraflarının hepisinin navluna katılmasına denir.
Navlunun başlıca şartları 5 şekildedir:
1)Liner in- out: Yükleme
masrafları taşıyana, boşaltma masrafları taşıtana aittir.
2)Liner Terms: Yükleme
boşaltma masrafları taşıyana aittir.
3)Free in- finer out: Yükleme masrafları taşıtana boşaltma masrafları
taşıyana ait.
4)F.İ.O: Yükleme
ve boşaltma masrafları taşıtana aittir.
5)F.İ.O.S: Yükleme
boşaltma ve israf masrafları taşıtana aittir.
HAVA YOLU TAŞIMACILIĞI
Hava Konşimentosu: Hava yolu şirketlerince düzenlenen ve malların
taşınmak üzere teslim alındığını gösteren belgedir. AİR Waybill biri alıcıya
biri yükletene biride hava yolu şirketine olmak üzere 3 nüsha 9 kopyadan
oluşur.
Hava Yolu Taşımacılığının Avantajları:
-Yüksek hızda taşımayla teslim süresinin kısalması
-Dünya geneline yayılmış hava limanı ağının olması
-Yüksek emniyet ve güvenirlik
-Planlı ve tarifeli hava hareketleri
Hava Yolu Taşımacılığının Dez Avantajları:
-Yüksek maliyet
-Her çeşit ürünün taşınamaması
-Kapıdan kapıya teslimin sınırlı olması
1)Yatay Büyüme
-Hacimsel olarak büyüme:Yeni uçaklar almak filoyu genişletmek ve alanı
büyütmek.
-Yan sektör: Trustlik
bölgelere gidecek yolcular için o bölgedeki otellerle anlaşmak ve yolcuları
oraya yönlendirmek
-Farklı Sektöre Açılma:Firmanın yiyecek ve içecekleri için
başka şirketlerle anlaşmak.
2)Dikey Büyüme
-İleriye Dönük Büyüme:İşletme daha önce satın aldığı girdileri kendisi
üretmeye başlar.
-Geriye Dönük Büyüme:İşletmenin
ürettiği mallar için satış organizasyonu kurması durumunda söz konusudur.
Büyümenin 3 temel boyutu vardır:
1)İç Pazarı Domine Etmek (Kontrol etmek).
2)Yakın pazardaki hatlarda önemli paya sahip olmak.
3)Büyük İttifaklar yaparak Global pazarlara açılmak.
-Devlet Anlaşmaları-İkili Anlaşmalar,
-Havayolu ittifakı yapmak,
-Uluslar arası kuruluşlara üye olmak,
İttifak Türleri:
1)Şirketin belli hisselerinin alınmasıyla,
2)Pazarlama iş birliğiyle, ( Pegasus ve Onu Air
bayilerinin farklı yerlerde olması yerine aynı çatı altında her ikisinin de
satılıyor olması…)
3)Ortak operasyon ( Erzurumda ülkerin deposu var ama
Eti’nin yok ve malı oraya geldiğinde bir depoya ihtiyacı olduğunda Ülkerin
deposunu kullanması )
4)Birleşme ( Avea ve Aria’nın birleşip aynı işi
yapması gibi…)
İttifakların Nedenleri:
1)Büyük Ölçek (Çeşitli Reklamların Yapılması
diyebiliriz…)
2)Daha çok noktaya hizmet sağlıyabilmek
3)Maliyetleri azaltmak
4)Rekabeti artırmak
5)Yasal engelleri aşmak
ÇIKMASINI DÜŞÜNDÜĞÜM SÜPRİZ SORULAR
Hava Yolu Kargo Taşımacılığında Uluslar arası Örgütlere örnek veriniz:
ICAO, IATA, Sivil havacılık genel müdürlüğü,
Lojistik firma işletmeleri, IATA acenteleri,
ICAO ile IATA arasındaki fark nedir?
IATA: Uluslar
arası Hava Yolu Taşımacılığı Birliği;
-Güvenli, düzenli ve ekonomik taşımacılığın
geliştirilmesi,
-Yolcu ve kargo ücretlerinin saptanmasında
koordinasyonun sağlanması,
-Hava yolu trafiği,
-Hava taşıtlarının teknik donanımı ile ilgili usul ve
prosedürlerinin belirlenmesi amacıyla hava taşıyıcıları tarafından kurulmuştur.
ICAO:
-Uluslararası sivil havacılığın güvenli ve düzenli bir
şekilde büyümesini sağlamak,
-Barışçıl amaçlara yönelik uçak tasarımı ve işletmesini
teşvik etmek,
-Sivil havacılık için hava yolları, havaalanları ve
hava seyir tesislerinin gelişmesini desteklemek,
-Uluslar arası kamuoyunun güvenli, düzenli, verimli ve
ekonomik hava taşımacılığı ihtiyaçlarını karşılamaktadır.
Dökme kargolar:Igloo,
palet veya konteynırlara konulmamış
parça kargolardır.
ULD kargolar:Havayoluyla
sevk edilecek kargoların standart tek bir birim (ünite) ıgloo, palet veya
konteynır haline getirilmesine ULD denilmektedir. Uçağa mallar bazı özel
sistemler ile yüklenmektedir bunlardan biride konveyör
Konveyör: Mekanik
bandlarla veya şeritlerle malların uçağa yüklenmesinde kullanılan mekanik
alettir.
Igloo: uçağın
gövde kısmı şeklinde Teu (Konteynır)
Yükün özelliğine göre kargolar kaça ayrılır örnek veriniz:
1)Genel Kargolar: Özel
bir hizmet gerektirmeyen, depolama gerektirmeyen, tehlikeli madde, bozulabilir
gıda veya canlı hayvan dışında kalan eşyalardır. (Kalem, silgi, defter, kitap…
vb.)
2)Özel Kargolar: Taşınması ve depolanmasında özel işlem gerektiren kargolardır.(Canlı hayvanlar, bozulabilir gıda, ıslak kargolar, ağır kargolar, kıymetli kargolar, diplomatik kargolar.)
3)Tehlikeli Maddeler: Tehlikeli olan tüm maddeler örnek verebilirsiniz. Patlayıcılar, petrol-benzin varilleri…vb.
2)Özel Kargolar: Taşınması ve depolanmasında özel işlem gerektiren kargolardır.(Canlı hayvanlar, bozulabilir gıda, ıslak kargolar, ağır kargolar, kıymetli kargolar, diplomatik kargolar.)
3)Tehlikeli Maddeler: Tehlikeli olan tüm maddeler örnek verebilirsiniz. Patlayıcılar, petrol-benzin varilleri…vb.
Uçak çeşitlerinden 3-5 örnek veriniz:
-Antonov AN-12 kargo uçağı
-Antonov AN-26 kargo uçağı
-Antonov AN 124-100 kargo uçağı
-Boeing 737-300QC Kargo uçağı
-Boeing 747-200F Kargo uçağı
HAZIRLAYAN: HALİT CAN DÜNDAR
ÖĞRETMEN: HARUN DOĞAN
Eline sağlık kardeşim
YanıtlaSilElinize sağlık...
YanıtlaSilBandırma da selamlar...
Ömer SAÇAR...
Teşekkür Ederiz hocam. Mehmet Emin Horoz Teknik ve Endüstrü Meslek Lisesi olarak Bizden de size kocaman sevgiler ve saygılar :)
Silömer saçar warmı sende böle girişken öğrenciler:) BEN HARUN HOCA:)
YanıtlaSilohohooo hocam unutmayın ki ömer hoca sizden önceki hocamızda kendisi yok ama bıraktıkalrı bilgiler var :) ama sizin yerinizde ayrıı :)
Silnerde...... ama eğitiyoruz.... size rakipp yetiştiriyoruz..... ona göre...
YanıtlaSilhocası ben olunca....horuzun öğrencileri haksız rekabette kalır ama:)şaka bir yana...
mekanlar ayrı olsa da gönüller bir....))
Bandırma dan selamlar... kısmetse bir halı saha maçınıza katılmak istiyorum....
ewet dediğin gibi bize rakip olmak zor:) macada beklerız hocam:) HARUN HOCA...
YanıtlaSilbenim öğrenciler sizinkileri ''DÖVER'':)))
YanıtlaSilbende bizim öğrencilere bu linki veriyorum arada bakarlar diye...
Süriz Sorular için Çok saolun :)
YanıtlaSilBU sitede olmasa kalıcaktık yıne derslerden çok guzel olmus
YanıtlaSilTeşekkürler :)
YanıtlaSilcan ittifak türleri 4. maddede parantez içinde avea ve aria yazıyor o aslında aycell ve aria'nın birleşmesi ile avea oldu olacaktı
YanıtlaSilO madde öğretmenin ağzından çıkana göre yazıldığından dolayı bir yanlışlık olduğunu düşünmüyorum..
YanıtlaSil