9 Nisan 2013 Salı

12.Sınıf Edebiyat 2.Dönem 1.Yazılı Soruları

http://bilgistok.blogspot.com.tr/


NOT: Normalde 2.Dönem 1.Yazılı "Garip Dışında Yeniliği Sürdüren Şiir" kısmında başlar fakat biz bazı okullara göre "Saf Öz Şiir" den başlattık.

1.SAF ÖZ ŞİİR

-Saf öz şiir Paul Valery’nin şiirde dili herşeyin üstünde tutan görüşünden doğmuştur.

-Bu şiir anlayışını benimseyen şairler için önemli olan iyi ve güzel bu anlayışla şairler kendilerine özgü imge düzeni oluştururlar bu imge düzenide dilin anlamını genişletir.

-Şiirde sembolizm akımının etkileri görülür. Şairler halk şiirinden gelen hece ölçüsünü modern şiirler birleştirmişlerdir. Sembolizm: farklı öğeleri simgeleyen sembollerdir.

-Şiirde ahenk; kafiye redifi aliterasyonlarla, ritim ise hece ölçüsüyle sağlanmıştır.

-Gizemcilik, bireysellik, ruh, ölüm, mit temaları yoğun olarak işlenmiştir.

-Temsilcileri: Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek, Cahit Sıtkı Tarancı, Özdemir Asaf, Ziya Osman Saba

2.SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞİİR

-Şiir tezli olup savunulan bir görüş vardır.

-Şair toplumun parçası olduğundan şiirlerini toplumsal kaygı ile yazmaktadır.

-Şiirlerde biçimden çok içeriğe önem vermişlerdir. Bu sebeplede ölçüsüz kafiyesiz şiirler yazmadılar.

-Geniş kitlelere hitap edip onları harekete geçirmek amaçlarıdır.

-Şiire özgü sözleyiş dışında söylev üslubunudan da yararlanmışlardır.

3.MİLLİ EDEBİYAT ZEVK VE ANLAYIŞINI SÜRDÜREN ŞİİR İLKELERİ
-Yabancı dillerin kurallarının terk edileceği

-Yabancı sözcüklerin yerine türkçe karşılıklarının kullanılacağı

-Milli konulara yer verip milli duyguların öne çıkarılacağı

-Halk edebiyatı nazım biçimlerinden yararlanılması gerektiği

-Milliyetçilik akımının etkisiyle Türk diline önem verilmesi gerektiği

4.BEŞ HECECİLER

-Şiirde sade özentisiz ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir.

-Milli edebiyatın akımlarından etkilenmiş ve şiilerinde hece ölçüsünü kullanmışlardır.

-Dörtlük esasına bağlı kalmayıp yeni biçimler aradılar.

-Memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlık, Anadolu ve Anadolu insanı gibi temaları işledi.

-Düz yazıdaki söz dizimlerini şiire de aktardılar.

-Temsilcileri: Faruk Nafiz Camlıbel. Şiir Türünde Eserler: Orhan Seyfi, Halit Fahri Ozansoy, Yusuf Ziya Ortaç, Enis Behiç Karyürek

5.GARİP HAREKETİ

-Geleneksel şiir akmına tepki olarak doğan ve yayımladıkları Garip adlı kitapla ortaya çıkmışlardır.

-Şiir bir fikri eleştirmek için kullanılmaz.

-Şiirde asıl olan söyleyiştir. Dildeki her sözcük şiire girmelidir. Şiir dili halkın konuştuğu dil olmalıdır.

-Şairane sözlerden kaçınılmalıdır.

-Şiir ölçüden ve uyaktan kurtarılmalıdır.

-Şiirn musiki resim gibi diğer sanatlarla olan ilişkisi sona erdirilmelidir.

Temsilcileri: Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday, Oktay Rıfat Horozcu

6.GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR

-Fazıl Hüsnü Dağlarca: Kendine özgü bir şiir diliyle insan ve yaşadığı topluma eğilir.

-Behçet Necatigil: Eski ve yeni sözcükleri şiirne ustaca yerleştirir. Aile, bunalım, ölüm temalarını işler

-Cahit Külebi: Sade bir dil ile Anadoluyu anlatır.

-Atilla İlhan: Mavi hareketinin öncülüğünü yaptı.

7. İKİNCİ YENİ ŞİİR

-Garip akımına tepki olarak çıkmışlardır. Temsilcileri: İlhan Berk, Cemal Süreyya, Sezai
Karakoç, Turgut Uyar, Ülkü Tamer.

-Edebi sanatlar çok sık kullanılmıştır.

-Basitlik, sıradanlık ve yalınlıktan kaçınılmıştır.

-Anlam geritye atılıp imge anlamdan üstün tutulmuştur.

-Bilinçaltı öne çıkarılmıştır.

-Şiir, duygu ve çağrışımlarla oluşturulup yoruma açık dizelere yer verilmiştir.

8. İKİNCİ YENİ SONRASI TOPLUMCU ŞİİR

-Bu akımda ikinci yeni şiir akımını eleştirmiştir. Temsilcileri: İsmet Özel, Ataol Behramoğlu, Ahmet Arif, Nihat Berhan, Süreyya Berfe

-Şiir, sosyal ve siyasi sorunlar karşısında bireyin eleştirel duruşunu ve özgürlük arayışını yansıtmalı.

-Şiir, toplum bilincini uyaran ve toplumu dönüştüren bireyin eseridir.

-Söylev üslubundan yararlanarak halkı harekete geçirmek amaçtır.

-Geleceğe ve güzel günlere inanç, ümit, direnme ve sorgulama isteği bu dönem şiirinin başlıca teması.

-Şiirde soyuttan somuta, anlamsızdan anlamlıya doğru bir yöneliş vardır.

9. 1980 SONRASI TÜRK ŞİİRİ

-İçerikten çok yapı ve söyleyişe önem vermişlerdir.

-Bu şairler kapalı anlatımı benimseyerek “ikinci yeni” şiirine özgü uzak çağrışımlara yeniden değer vermişlerdir.

-Şiirde bireycilik ön plana çıkmış ve şairler şiiri bir araç değil amaç olarak görmüşlerdir.

-Sanatçılar anlatımda yer yer düzyazıya yaklaşarak anlatmaya imkan veren temalar üzerinde durmuşlardır.

-Temsilcileri: Lale Müldür, Ahmet Telli, Nurullah Genç, Haydar Ergülen, Dilaver Cebeci.

HAZIRLAYAN: Halit Can Dündar  ÖĞRETMEN: SERKAN ÖZKAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder