http://bilgistok.blogspot.com.tr/ |
NOT: Normalde 2.Dönem 1.Yazılı "Garip Dışında Yeniliği Sürdüren Şiir" kısmında başlar fakat biz bazı okullara göre "Saf Öz Şiir" den başlattık.
1.SAF ÖZ ŞİİR
-Saf
öz şiir Paul Valery’nin şiirde dili herşeyin üstünde tutan görüşünden
doğmuştur.
-Bu
şiir anlayışını benimseyen şairler için önemli olan iyi ve güzel bu anlayışla
şairler kendilerine özgü imge düzeni oluştururlar bu imge düzenide dilin
anlamını genişletir.
-Şiirde
sembolizm akımının etkileri görülür. Şairler halk şiirinden gelen hece ölçüsünü
modern şiirler birleştirmişlerdir. Sembolizm:
farklı öğeleri simgeleyen sembollerdir.
-Şiirde
ahenk; kafiye redifi aliterasyonlarla, ritim ise hece ölçüsüyle sağlanmıştır.
-Gizemcilik,
bireysellik, ruh, ölüm, mit temaları yoğun olarak işlenmiştir.
-Temsilcileri: Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl
Kısakürek, Cahit Sıtkı Tarancı, Özdemir Asaf, Ziya Osman Saba
2.SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞİİR
-Şiir
tezli olup savunulan bir görüş vardır.
-Şair toplumun parçası olduğundan şiirlerini toplumsal kaygı ile yazmaktadır.
-Şiirlerde biçimden çok içeriğe önem vermişlerdir. Bu sebeplede ölçüsüz kafiyesiz şiirler yazmadılar.
-Geniş kitlelere hitap edip onları harekete geçirmek amaçlarıdır.
-Şiire özgü sözleyiş dışında söylev üslubunudan da yararlanmışlardır.
-Şair toplumun parçası olduğundan şiirlerini toplumsal kaygı ile yazmaktadır.
-Şiirlerde biçimden çok içeriğe önem vermişlerdir. Bu sebeplede ölçüsüz kafiyesiz şiirler yazmadılar.
-Geniş kitlelere hitap edip onları harekete geçirmek amaçlarıdır.
-Şiire özgü sözleyiş dışında söylev üslubunudan da yararlanmışlardır.
3.MİLLİ EDEBİYAT ZEVK VE ANLAYIŞINI SÜRDÜREN ŞİİR İLKELERİ
-Yabancı
dillerin kurallarının terk edileceği
-Yabancı sözcüklerin yerine türkçe karşılıklarının kullanılacağı
-Milli konulara yer verip milli duyguların öne çıkarılacağı
-Halk edebiyatı nazım biçimlerinden yararlanılması gerektiği
-Milliyetçilik akımının etkisiyle Türk diline önem verilmesi gerektiği
-Yabancı sözcüklerin yerine türkçe karşılıklarının kullanılacağı
-Milli konulara yer verip milli duyguların öne çıkarılacağı
-Halk edebiyatı nazım biçimlerinden yararlanılması gerektiği
-Milliyetçilik akımının etkisiyle Türk diline önem verilmesi gerektiği
4.BEŞ HECECİLER
-Şiirde
sade özentisiz ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir.
-Milli edebiyatın akımlarından etkilenmiş ve şiilerinde hece ölçüsünü kullanmışlardır.
-Dörtlük esasına bağlı kalmayıp yeni biçimler aradılar.
-Memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlık, Anadolu ve Anadolu insanı gibi temaları işledi.
-Düz yazıdaki söz dizimlerini şiire de aktardılar.
-Temsilcileri: Faruk Nafiz Camlıbel. Şiir Türünde Eserler: Orhan Seyfi, Halit Fahri Ozansoy, Yusuf Ziya Ortaç, Enis Behiç Karyürek
-Milli edebiyatın akımlarından etkilenmiş ve şiilerinde hece ölçüsünü kullanmışlardır.
-Dörtlük esasına bağlı kalmayıp yeni biçimler aradılar.
-Memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlık, Anadolu ve Anadolu insanı gibi temaları işledi.
-Düz yazıdaki söz dizimlerini şiire de aktardılar.
-Temsilcileri: Faruk Nafiz Camlıbel. Şiir Türünde Eserler: Orhan Seyfi, Halit Fahri Ozansoy, Yusuf Ziya Ortaç, Enis Behiç Karyürek
5.GARİP HAREKETİ
-Geleneksel
şiir akmına tepki olarak doğan ve yayımladıkları Garip adlı kitapla ortaya
çıkmışlardır.
-Şiir bir fikri eleştirmek için kullanılmaz.
-Şiirde asıl olan söyleyiştir. Dildeki her sözcük şiire girmelidir. Şiir dili halkın konuştuğu dil olmalıdır.
-Şairane sözlerden kaçınılmalıdır.
-Şiir ölçüden ve uyaktan kurtarılmalıdır.
-Şiirn musiki resim gibi diğer sanatlarla olan ilişkisi sona erdirilmelidir.
-Şiir bir fikri eleştirmek için kullanılmaz.
-Şiirde asıl olan söyleyiştir. Dildeki her sözcük şiire girmelidir. Şiir dili halkın konuştuğu dil olmalıdır.
-Şairane sözlerden kaçınılmalıdır.
-Şiir ölçüden ve uyaktan kurtarılmalıdır.
-Şiirn musiki resim gibi diğer sanatlarla olan ilişkisi sona erdirilmelidir.
Temsilcileri:
Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday, Oktay Rıfat Horozcu
6.GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR
-Fazıl
Hüsnü Dağlarca: Kendine özgü bir şiir diliyle insan ve yaşadığı topluma eğilir.
-Behçet Necatigil: Eski ve yeni sözcükleri şiirne ustaca yerleştirir. Aile, bunalım, ölüm temalarını işler
-Cahit Külebi: Sade bir dil ile Anadoluyu anlatır.
-Atilla İlhan: Mavi hareketinin öncülüğünü yaptı.
7. İKİNCİ YENİ ŞİİR
-Behçet Necatigil: Eski ve yeni sözcükleri şiirne ustaca yerleştirir. Aile, bunalım, ölüm temalarını işler
-Cahit Külebi: Sade bir dil ile Anadoluyu anlatır.
-Atilla İlhan: Mavi hareketinin öncülüğünü yaptı.
-Garip
akımına tepki olarak çıkmışlardır. Temsilcileri:
İlhan Berk, Cemal Süreyya, Sezai
Karakoç, Turgut Uyar, Ülkü Tamer.
-Edebi sanatlar çok sık kullanılmıştır.
-Basitlik, sıradanlık ve yalınlıktan kaçınılmıştır.
-Anlam geritye atılıp imge anlamdan üstün tutulmuştur.
-Bilinçaltı öne çıkarılmıştır.
-Şiir, duygu ve çağrışımlarla oluşturulup yoruma açık dizelere yer verilmiştir.
Karakoç, Turgut Uyar, Ülkü Tamer.
-Edebi sanatlar çok sık kullanılmıştır.
-Basitlik, sıradanlık ve yalınlıktan kaçınılmıştır.
-Anlam geritye atılıp imge anlamdan üstün tutulmuştur.
-Bilinçaltı öne çıkarılmıştır.
-Şiir, duygu ve çağrışımlarla oluşturulup yoruma açık dizelere yer verilmiştir.
8. İKİNCİ YENİ SONRASI TOPLUMCU ŞİİR
-Bu
akımda ikinci yeni şiir akımını eleştirmiştir. Temsilcileri:
İsmet Özel, Ataol Behramoğlu, Ahmet Arif, Nihat Berhan, Süreyya Berfe
-Şiir, sosyal ve siyasi sorunlar karşısında bireyin eleştirel duruşunu ve özgürlük arayışını yansıtmalı.
-Şiir, toplum bilincini uyaran ve toplumu dönüştüren bireyin eseridir.
-Söylev üslubundan yararlanarak halkı harekete geçirmek amaçtır.
-Geleceğe ve güzel günlere inanç, ümit, direnme ve sorgulama isteği bu dönem şiirinin başlıca teması.
-Şiirde soyuttan somuta, anlamsızdan anlamlıya doğru bir yöneliş vardır.
-Şiir, sosyal ve siyasi sorunlar karşısında bireyin eleştirel duruşunu ve özgürlük arayışını yansıtmalı.
-Şiir, toplum bilincini uyaran ve toplumu dönüştüren bireyin eseridir.
-Söylev üslubundan yararlanarak halkı harekete geçirmek amaçtır.
-Geleceğe ve güzel günlere inanç, ümit, direnme ve sorgulama isteği bu dönem şiirinin başlıca teması.
-Şiirde soyuttan somuta, anlamsızdan anlamlıya doğru bir yöneliş vardır.
9. 1980 SONRASI TÜRK ŞİİRİ
-İçerikten
çok yapı ve söyleyişe önem vermişlerdir.
-Bu şairler kapalı anlatımı benimseyerek “ikinci yeni” şiirine özgü uzak çağrışımlara yeniden değer vermişlerdir.
-Şiirde bireycilik ön plana çıkmış ve şairler şiiri bir araç değil amaç olarak görmüşlerdir.
-Sanatçılar anlatımda yer yer düzyazıya yaklaşarak anlatmaya imkan veren temalar üzerinde durmuşlardır.
-Temsilcileri: Lale Müldür, Ahmet Telli, Nurullah Genç, Haydar Ergülen, Dilaver Cebeci.
HAZIRLAYAN: Halit Can Dündar ÖĞRETMEN: SERKAN ÖZKAN
-Bu şairler kapalı anlatımı benimseyerek “ikinci yeni” şiirine özgü uzak çağrışımlara yeniden değer vermişlerdir.
-Şiirde bireycilik ön plana çıkmış ve şairler şiiri bir araç değil amaç olarak görmüşlerdir.
-Sanatçılar anlatımda yer yer düzyazıya yaklaşarak anlatmaya imkan veren temalar üzerinde durmuşlardır.
-Temsilcileri: Lale Müldür, Ahmet Telli, Nurullah Genç, Haydar Ergülen, Dilaver Cebeci.
HAZIRLAYAN: Halit Can Dündar ÖĞRETMEN: SERKAN ÖZKAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder