2 Nisan 2012 Pazartesi

10.Sınıf Mesleki Gelişim 2.Dönem 1.Yazılı

http://bilgistok.blogspot.com.tr/

ÇALIŞMA PROGRAMI HAZIRLAMAK

İş fikrinin belirlen meşinde, işin kurulması, ürün ve hizmetlerin ilk müşterilere ulaştırılmasına kadar geçen tüm süreçte yer alan araştırmalar, planlamalar ve uygulamalar eksiksiz ve gerektiği kapsamda yapılmalıdır.

İş fikrini gerçekleştirmek için, kendi işini kurmak amacı ile harekete geçen girişimci:

-Araştırma
-Planlama
-Organizasyon(örgütleme)
-Koordinasyon çalışmalarını yapması gerekmektedir.

ARAŞTIRMA

Kurulacak işletmenin başarısı, zamanın iyi kullanılmasına iş fikrinin, piyasanın ve girişimcinin özelliklerine bağlıdır.
Girişimci iş kurma sürecinin başarısında öncelikle kurmak istediği işin, doğru sektör, doğru iş fikri, doğru ölçek, doğru zaman, doğru ortaklar, doğru yer, doğru müşteriler, doğru makineler vb. konuları kapsadığından emin olunmalıdır.

PLANLAMA

Plan, geniş anlamda, tutulacak yol ve davranış biçimi demektir.
Planlama ise bir amacı gerçekleştirmek için en iyi yolu seçme ve geliştirme özelliği olan bilinçli süreçtir. Diğer bir deyişle işletmeler, amacına uluşmak için ne gibi işlerin yapılması gerektiğini, bunların sırasını, zamanını, süresini, kimler tarafından ve hangi yollar izlenerek yapılacağını gösteren tasarıya planlama denir.

Planın yararları:

-Planlama; iş gücünü, personelin, malzemenin, para, zaman ve yerin eh etkili ve ekonomik biçimde kullanılmasını sağlar.
-Yöneticilerin çalışmasını kolaylaştırır.
-Belirtilen süreler içerisinde çalışmaları gerçekleştirmeyi sağlar.
-Tüm imkânların amaca yönelip yönelmediğini denetler.
-Daha rasyonel (gerçekçi) kural ve ilkelerin geliştirmesine yol açar.
-Yetki devrini kolaylaşır.
-Denetlemede kullanılacak standartları ortaya çıkartır.
-Çalışmaların bir düzen içerisinde olmasını sağlar.

İyi bir planda bulunması gereken özellikler:

-Plan açık, net ve geçerli bir amaca yönelik olmalıdır.
-İşletmenin gerek iç ve dış koşullarına her zaman uyabilecek esneklikte olmalıdır.
-Yapılması ve uygulanması en az giderle gerçekleştirilmelidir.
-En uygun bir süreyi kapsamalıdır.
-İşlemenin benimsediği ilke ve standartlara gerçekleştirilmelidir.
-En uygun bir süreyi kapsamalıdır.
-İşletmenin benimsediği ilke ve standartlara uygun olmalıdır.
-Karşılaşılması beklenen aktif ve pasif direnme elemanları en az kayıpla giderme konusundaki tedbirleri de beraberinde getirmelidir.
-Plan, kapsadığı elemanlar arasında bir denge sağlayabilmelidir.
-İşletmenin var olan kaynaklarını en iyi şekilde değerlendirmelidir.

ORGANİZASYON

İşletmenin amaçları ve planları sapladıktan sonra bunları başarmada yardımcı olacak organizasyon yapısına ihtiyaç duyulur.
Planlamada belirtilen işletme amaçlarına ve bunlara ulaşmak için seçilen işler, kişiler ve iş yerleri arasında yetki ilişkilerinin kurulması faaliyetlerinin tümüne organizasyon (örgütleme) denir.

Organizasyonun aşamaları şunlardır:

-İşlerin organizasyonu,
-İnsan gücünün organizasyonu,
-Yer, araç ve yönetimlerin belirlenmesi

KOORDİNASYON

Koordinasyon, çalışmalı kolaylaştırmak ve başarıyı sağlamak için işletmenin bütün faaliyetlerinin uyum içerisinde yürütülmesidir.
Koordinasyonun etkili olabilmesi, iyi bir iletişim sisteminin kurulmuş olması ile yakından ilgilidir. Çünkü iyi bir iletişim sistemi, grup üyelerini birbirlerinin çalışmalarından haber olmayı sağlar.
Koordinasyon, bireylerin çabalarını birleştirmek ve zaman açısından uyumlu kılmak, amaca varmayı sağlayacak biçimde iş ve işlemlerin birbiri ardından gelebilmesi ve birbirini bütünlemesi için gerekli olan bir işlevdir.

Koordinasyonun ilkeleri ve tekniği

-Koordinasyon, sorumlu kişiler arasında doğrudan görüşmeler yolu ile sağlanmalıdır.
-Plan yapılıp, politikalar kararlaştırılırken, daha başlangıçta koordinasyon sağlanmalıdır.
-Bir sorun ile ilgili bütün faktörlerin karşılıklı olarak birbirine olan etkileri göz önüne alınarak koordinasyon yapılmalıdır.
-Koordinasyon sürekli bir işlem olarak düşünülmelidir.
Koordinasyon, yönetimin öteki fonksiyonları ile çok yakından ilgilidir. Koordinasyon; araştırma, planlama, organizasyon ve iş görenlerin yetiştirilmesi gibi yönetim fonksiyonların bir araya gelmesi ile oluşur.

İŞ PLANI HAZIRLAMAK

İş planı, girişimciler tarafından hazırlanan ve yatırımcılara, kredi kuruluşlarına veya devletin ilgili birimlerine kurulması tasarlanan işin ayrıntılarını gösteren bir plandır. İş planı, kurulacak iş için yapılan tüm araştırmaları kapsar.
İyi tasarlanmış bir iş planı:
-İş kurmada rehber olur.
-Sermayeyi kullanmada yardımcı olur.
-İşi yürütmek için yönetimde rehber olur.

İŞ PLANI ÇEŞİTLERİ

Süreye Göre Sınıflandırma

Planlarda süre önemlidir. 1 yıla kadar olan planlar kısa vadeli planlar, 1 ile 5 yıl arası olanlar orta vadeli planlar. 5 yılan daha uzun süreli olanlar uzun vadeli planlar olarak isimlendirilir.

İşleve Göre Sınıflandırma

Tüm planlar, bir işin pazarlama, üretim, finans, dağıtım gibi işlevsel alanlarına göre yapılabilir. Bir üretim planında; üretim programlaması, sipariş, teslimat ve ham maddelerin denenmesi, belirli çalışmalar için personel bulunması ile imal edilip satışa sunulacak ürünün en son durumu bulunur.

Faaliyet Alanına Göre Sınıflandırma

Planda kimin ya da hangi bölümlerin yer alacağı belirtilir. Plan; sadece bir grup üretim işçisini, tüm bölümü, birkaç bölümü ya da tüm örgüttü kapsayabilir.

İŞ PLANININ HAZIRLANMASINDA DİKKAT EDİLECEK KURALLAR

İş planı, girişimcinin işi ile ilgili düşüncelerin hedeflerin planların yer aldığı bir dosyadır. Bu dosya girişimcinin işini kurma ve işletmesini geliştirme dönemlerinde yol gösterici rehberdir.

İş planı:

-Girişimcinin özelliklerini ve hedeflerini,
-Kurulacak işin temel niteliklerini, yasal yapısını, ortaklarını,
-Hedeflediği piyasanın özelliklerini,
-Müşteri kitlesine ulaşmak için uygulayacağı satış ve pazarlama çalışmalarını,
-Ürün ya da hizmetlerini üretmek için uygulayacağı süreçleri,
-Kuracağı işletmenin teknik sistemlerini,
-İşletmeyi yürütmek için gerekli idarî süreçleri ve örgütlemeyi,
-İşletmenin tahmini ve üretim ve satış planlarını,
-İletmenin finansal hareketlerini,
-İşletmenin finansal karlılığını gösteren bir dosyadır.

İŞ PLANININ YAPISI

İş hakkında bilgi verir. İşin özelliğini satılacak ürün veya sunulacak hizmeti açıklar. Bununla beraber, ürün veya hizmeti sağlamasıyla bağlantılı olarak işletmenin ne gibi rekabet üstünlüklerine sahip olduğuna dair bir taslak oluşturulur.
Bu noktayı bir örnekle açıklayacak olursak: Çorap üretmek bir iş fikridir. Yapılan araştırma sonucundan girişimci “İtalyan markalı 4 bilgisayarlı örme makinesi ve 1 adet burun dikme makinesi ile günde 90 düzine düz pamuklu çorap üretmek üzere, 240 m2iş yerinde 1 usta işçi, 4 düz işçi ile İstanbul ihracat piyasasına fason mal üretmek üzere iş kurma” tanımına ulaşır. Bu açıklama iş modelinin kısa bir tarifidir.

PAZARLAMA PLANI

Pazarlama planı, ürünün (mal ve hizmet) nasıl pazarlanacağı hakkında bilgi verir. Hedeflenen bu pazardaki eğilimler belirlenir ve müşterilerin kimler olduğu tanımlanır.

ORGANİZASYON PLANI

Bu bölümde işin yapısı tartışılır. İdarî personelin özellikleri ve deneyimleri ile ilgilenir. Personel gereksinimi ve işin özellikleri ve piyasadaki düzeye bağlı olarak ortaya konur.

FİNANSMAN

İşe yapılan yatırımlardan nelerin amaçladığını, ne tür malların satın alınacağını ve bu işle ilgili tahmini ticareti ve harcamaları mali düzenlemeleri açıklar.

Mali planda yer alamsı gereken bilgiler şunlardır:

-Gerekli araçların sıralanması ve her birinin maliyeti
-En az iki yıllık işin nakit (para) akışı tasarıları
-Aynı yılın tasarlanan kâr ve zarar hesapları ve bilânçosu
-Tasarlanan talep ve planlanan fiyat politikası üzerine kâr ve zarar belirtmeyen analiz.

İŞ PLANIN HAZIRLANMASI İÇİN GEREKLİ VERİLERİN TOPLANMASI

İŞ YERİNE AİT BİLGİLER

-İşin adı, sahibi ya da sahiplerin adı
-İş adresi ve telefon numarası
-Binanın; büyüklüğünün, yerinin, planının, trafik durumunun ve gerekli ticaret araçlarının tanımlanması
-İş planının tarihi

İŞE AİT BİLGİLER

-İşin pazarlanacak ürünün (mal ve hizmet) tanımlanması
-İşin potansiyelinin ve neden büyüyüp başarılı olacağına inancının tartışılmışı

PAZARLAMA STRATEJİSİ

-Müşterilerin kimler olduğunun ve onların sürekli müşteriler durumuna getirilmesinin nasıl planlandığının açıklaması.
-Rakiplerin kimler olduğunun, o andaki ticarî durumların ve onlara nasıl rekabet edilebileceğinin tanımlanması (rekabet üstünlükleri).
-Mal ya da hizmetin müşteriler tarafından kabul görmesi için ne tasarlandığı, nasıl satılacağının tanımlanması ve tekrar satışı ile kaynaklar için ham madde, mal alım taktiklerinin belirlenmesi.

ÇALIŞMA VE ORGANİZASYON

-Böyle bir projeyi idare etmeye uygun kişi olunduğunu gösteren deneyim ve özelliklerinin tanımlanması.
-Yönetim kurulunun özellikleri, deneyimlerinin tanımlanması (Maaş düzeyleri de belirtilmelidir.).
-Personele ne kadar ücret ödeneceğinin, yetiştirme programında neler yapılması gerektiğinin ve nasıl denetleneceklerinin anlatılması.
-İşin yasal yapısının belirlenmesi.
-Gereken finans miktarı ve finans kaynaklarının belirlenmesi.
-Kayıt ve muhasebe sisteminin ve bundan kimin sorumlu olduğunun belirlenmesi.
 -Ticaret yapmak ve iş yönetmek için ilgili makamlardan alınması gereken belge ve izinlerin açıklanması.

MALİ DÜZENLEMELER

-Gerekli araçların ve bunların liste fiyatlarının tanımlanması.
-İlk bir yıllık işlemler için nakit (para) akışının gösterilmesi (Gerekirse enflasyon için ayarlama yapmak unutulmamalıdır).
-Aynı dönem için tasarlanan kâr ve zarar hesaplarının ve bilançonun gösterilmesi.
-Maliyeti karşılamak için gerekli satış düzeyini gösteren kâr ve zarar analizinin sağlanması.

HAZIRLAYAN: AHMET TEMİR

ÖĞRETMEN: İBRAHİM SEMİH ÖZKAN

1 yorum:

  1. Çok teşekkürler arkadaşlar çok güzel olmuş ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil