http://bilgistok.blogspot.com.tr/ |
KARAYOLU TAŞIMA SÖZLEŞMESİ (CMR ROAD WAYBİLL)
Uluslararası alanda kara yolu taşıma işlemlerinde
yasal dayanak CMR sözleşmesidir. Tüm ülkelerde ortak geçerliliği olan
sözleşmedir. Kamyon konşimentosu (Truck bill of loading) da denilen bu belge kamyon veya tır ile yapılan
uluslararası taşımacılıkta CMR gereğince düzenlenen bir taşıma sözleşmesidir.
Bu anlaşma kapsamında malla ilgili hasar, kayıp, zarar ve gecikmelerde
gönderen-taşıyan-alıcı arasında sorumluluk ve yükümlülükleri belirten bir
sözleşme yapılmaktadır.
BELGENİN ÖZELLİKLERİ
Bu belgenin kullanılabilmesi için eşyanın taşıyıcıya
teslim edildiği yer ile bunların gönderilene teslim edileceği yerin iki ayrı
devletin sınırları içinde bulunması ve bu iki devletten en az birinin CMR’
ye taraf olması gerekir.
Navlun komisyoncusu veya taşımacılık şirketi
tarafından alıcıya düzenlenir. Malların belirtilen şartlarla taşınmak üzere iyi
durumda teslim alındığını ve taşıma sözleşmesinin yapıldığını gösteren hukuki
bir delildir. Ciro edilemez. Bu belge dört nüshada düzenlenir. 1.Kopya:
Tarife Kontrolü, 2.Kopya: Gönderici (Mavi) 3.Kopya: Alıcı (Pembe) 4.Kopya: Taşıyıcı (Sarı)
CMR Anlaşmasına dâhil ülkeler şunlardır:
Avusturya, Almanya, Belçika, Bulgaristan, Cebelitarık, Çekoslovakya, Danimarka, Fransa, Finlandiya, Hollanda, İngiltere, İspanya, İsveç, İtalya, Lüksemburg, Yugoslavya, Kuzey İrlanda, Yunanistan, Portekiz, Norveç, Polonya.
Avusturya, Almanya, Belçika, Bulgaristan, Cebelitarık, Çekoslovakya, Danimarka, Fransa, Finlandiya, Hollanda, İngiltere, İspanya, İsveç, İtalya, Lüksemburg, Yugoslavya, Kuzey İrlanda, Yunanistan, Portekiz, Norveç, Polonya.
TAŞIYICININ SORUMLULUKLARI
Gönderici, eşyaya gelecek zarar ve hasardan dolayı
üstlenilecek ödemelerden taşıyıcıya karşı sorumludur. Ancak yükün kabulünde
kusur taşıyıcı tarafından açıkça biliniyor ve bu hususta bir itiraz beyanında
bulunulmamış ise bu hüküm geçersizdir. Gönderici gümrük ve diğer formaliteler
için gerekli olan belgeleri taşıyıcıya vermelidir.
GÖNDERİCİNİN SORUMLULUKLARI
Gönderici, gümrük evraklarını ve eşyanın taşınması
için ihtiyaç duyduğu, diğer dokümanları taşıyıcıya vermek zorundadır. Gümrük
evraklarının geçerliliği göndericinin sorumluluğundadır. Taraflar diğer
hususlar için Hamule senedi de yapabilir. Hamule senedi: taşıma sözleşmesinin
akdi, sözleşme koşulları, eşyanın taşıyıcı tarafından kabulü için aksi
kanıtlanıncaya kadar kanıt belgesidir. Tehlikeli madde taşımacılığı yapılıyorsa
gönderici eşyalara gerekli işaretleri koymakla yükümlüdür. Gönderici araç
hareket etmeden taşımayı durdurursa sözleşmenin yarısını, yükleme ve boşaltma
masraflarını öder. Eğer hareket ederken taşımayı durdurursa sözleşmenin tamamını
ve yükleme boşaltma masraflarını öder.
ORTAKLAŞA YAPILAN TAŞIMALARDA TARAFLAR
Tek bir anlaşmayla düzenlenen taşıma, kara yolu
taşıyıcıları tarafından ortaklaşa gerçekleşirse tüm taşımanın gerçekleşmesinden
her bir taşıyıcı sorumludur. İkinci taşıyıcı ile gönderici arasında düzenlenen
hamule senedi koşullarını kabul etmiş sayılır. Zarar ve hasardan dolayı
tazminatı taşıyıcı ödemektedir. Bu bedelde eşyanın navlun bedelini aşmaz.
Taşıma Belgesinin İçerdiği Bilgiler:
-Göndericinin adı ve adresi
-Alıcının adı ve adresi
-Taşıyıcının adı ve adresi
-Taşıma belgesinin düzenleme yeri ve tarihi
-Eşyanın değer beyanı
-Alıcının adı ve adresi
-Taşıyıcının adı ve adresi
-Taşıma belgesinin düzenleme yeri ve tarihi
-Eşyanın değer beyanı
Taşıyıcı göndericiden yükü teslim aldığı sırada şu hususlara dikkat
etmelidir:
-Parça sayısı ve bunların üzerindeki marka ve
numaralar bakımından hamule senedindeki beyanların doğruluğunu
-Yükün ve bunların görünüşteki durumunu
Teslimatta gecikme aşağıdaki durumlarda söz konusu olabilir:
-Eşya, taşıma sözleşmesinde belirtilen sürede teslim
edilmişse,
-Sözleşmede böyle bir madde yoksa taşıma
uygulamalarındaki makul süreyi aşıyorsa,
-Parçalı yüklerde konsolidasyon süresi basiretli bir
taşıyıcıya gerekli süreyi aşıyorsa,
"Kararlaştırılan taşıma süresinin sona ermesini
takip eden 30 gün içinde veya böyle bir süre yoksa taşıyıcının eşyayı teslim
almasından sonra 60 gün içinde yükün teslim edilmemiş olması, eşyanın
kaybolduğuna kesin kanıt oluşturur. Hak sahibi malları için tazminat açabilir.
Mallar bulunduğunda 30 gün içinde hamule senedinde gösterilen ücreti ödemesi ve
tazminatı geri ödemesi karşılığında malını alır. Mal için ödenecek tazminat
eşyanın taşınmak üzere alındığı yer ve zamandaki kıymetine göre
hesaplanır."
Tazminat şu miktarları aşamaz:
-Gönderilen malın tamamı hasara uğramış ise tamamı
kaybolduğunda ödenmesi gereken miktar
-Gönderilen yükün bir kısmı hasara uğramış ise eksilen
kısmı için ödenmesi gereken miktar
DEMİR YOLU TAŞIMA SÖZLEŞMESİ
Taşıma Sözleşmesinin Tanımı:
Freight Forwarder (Taşıma işleri organizatörü-Lojistik firma) ile taşıyıcı arasında taşıma için
yapılan anlaşmaya taşıma sözleşmesi denir. Taşıma sözleşmeleri taşıma
belgesinin üzerinde yapılır.
HAMULU SENEDİ (CIM Rail Consigment Note):
Trenle taşımacılıkta kullanılan taşıma belgesi olup
CIM (Malların demir yolu taşınmasına ilişkin uluslar arası taşıma) anlaşmasına
tabii olarak düzenlenir. Ciro edilmez.
TAŞIMA BELGESİ ÇEŞİTLERİ:
1)Hamiline yazılı taşıma belgesi: Üzerinde yazılı istasyonlar arasında yolcu
trenlerinde yolculuk hakkı veren belgedir. Bu belgeyi kim taşıyorsa eşya ve
seyahat onun hakkıdır.
2)İsme yazılı taşıma belgesi: Bu senetler, alıcının gıyabında doldurulur ve taşıma
belgesi olarak kabul edilir. Eşya varış noktasın da alıcısına teslimiyle biter.
Alıcı bu belgeyi imzaladıktan sonra gönderici eşya üzerindeki hakkını
kaybeder.
İsme Yazılı Taşıma Belgeleri: Küçük hız, Büyük hız, Mesajeri, Bagaj,
Kargo’dur.
TAŞIMA BELGESİNİN (CIM) KAPSAMI:
Taşıma belgesi ve ekleri Fransızca veya Almanca
çevirisi ile çıkış ülkesinin resmi lisansında gönderici tarafından doldurulur.
Eşya taşıma belgesinde, ilgili pozisyon numarasıyla sınıflandırma listesinde
adı birlikte belirtilmelidir. Böyle bir ad yoksa ticaretteki adı yazılmalıdır.
Özel tarife ön görülmüşse gönderici bunun uygulanmasını talep etmelidir. Her
gönderici için taşıma belgesi düzenlenmesi gerekir. Gönderici çıkış garında
doldurulmuş taşıma sözleşmesini sunmalıdır. Taşıma belgesi üzerine kaydedilen
bilgilerin latin harfler ile yazıması gerekir.
CIM TAŞIMA BELGESİNDE ZORUNLU BİLGİLER:
-Varış garının adı
-Alıcının adı ve adresi
-Eşyanın cinsi
-Eşyanın miktarı
-Koli âdeti ve ambalaj durumu
-Vagonun numarası
TAŞIMA SÖZLEŞMESİNDE DEĞİŞİKLİKLER
1)Lojistik Firma Tarafından Yapılan Değişiklik:
Aşağıdaki konularda değişiklik yapılabilinir.
-Eşyanın çıkış garına geri çekilmesi
-Eşyanın yolda durdurulması
-Eşyanın tesliminin ertelenmesi
-Eşyanın taşıma belgesinde yazılı alıcıdan başka bir
şahsa teslim edilmesi
-Eşyanın varış garının dışında başka bir garda teslim
edilmesi
-Eşyanın gönderildiği gara geri gönderilmesi
Buradaki bilgiler bildiri aracılığı ile verilmesi gereklidir. Bu bildiri,
çıkış garı aracılığıyla ve lojistik firma tarafından imzalanması gerekir.
2)Alıcı Ülkesindeki Lojistik Firma Tarafından Yapılan Değişiklik:
Lojistik firma varış ülkesindeki taşımaya ait
masrafları üstlenmediği taşıma belgesine "Alıcı sonradan talimat vermeye yetkili
değildir.”
Kaydını koymadığında taşıma belgesi üzerinde aşağıdaki değişikleri yapabilir.
-Eşyanın yolda durdurulması
-Eşyanın tesliminin ertelenmesi
-Eşyanın taşıma belgesinde yazılı alıcının dışında bir
şahsa teslimi
-Eşyanın taşıma belgesinde yazılı varış garının
dışında bir garda teslimi
DEMİR YOLU TAŞIMA BELGESİNİN DÜZENLENMESİ:
Taşıma belgesine yazılacak isim ve adreslerin noksan
veya yanlışlığından dolayı, teslimatta meydana gelecek gecikmelerden TCDD (T.C
Devlet Demiryolları) sorumlu değildir. Gönderici, eşyanın cinsini ve ağırlığını
doğru olarak bildirmek zorundadır. Taşıma sırasında eşyanın kırılmaması ve
bozulmaması için yeterli ambalaj içinde olması gerekir. Eşyanın gönderilmesi
sırasında koruma amacıyla gönderici bir kişiyi tayin edebilir. Gönderici eşya
varış yerine ulaşmasından sonra belge üzerinde kayıtlı alıcı veya varış
istasyonunu değiştirme hakkına sahiptir. Alıcı gelen eşyayı “tekrar sevk” işlemi ile başka istasyona
gönderebilir. Taşımayı kabul edilen eşya TCDD tarafından sigortalanmaktadır.
CIM TAŞIMA BELGELERİ:
-Eşya taşımaları için CIM taşıma belgesi
-Konteynır taşımaları için CIM kombine taşıma belgesi
CUV VAGON BELGESİ: Dolu
gelip boşaldıktan sonra boş iade edilecek demir yolu idaresi vagonları için
düzenlenmesi gereken
belgedir.
KOMBİNE TAŞIMACILIK BELGESİ (FIATA CERTİFİCATE)
Freight forwarder: Bu FBL’yi düzenleyen ve üzerinde ismi olan,
taşıyıcı olarak kombine taşımacılık sözleşmesinin yerine getirilmesi için
sorumluluk alan kombine taşımacılık operatörüdür.
Merchant (Tüccar): Sevk eden, gönderen ve alıcı, bu FBL’yi elinde
bulunduran alıcı ve malın sahibi terimlerini içerir ve aynı zamanda bu anlama
gelir.
Taşıtıcı (Consignot): Freight forwarder ile beraber kombine
taşımacılık sözleşmesi imzalayan kişi.
Alıcı (Consignee): Freight forwarder’den yükü teslim almakla
yetkili kılınmış kişidir.
Yüklenilmiş (Taken into Change): yükün idaresinin alındığı ve bu FBL’de
belirtilmiş olan malın teslimat yerinde freight forwarder tarafından temin
edilmeyen paketler güverte üstünde mi, yoksa altında mı taşınacağı ile
ilgilenmeden tüm bu mülkiyetlere verilen isimdir.
FCA: Bir
taşıma sözleşmesi mukabilinde yükü taşımak üzere elleçlemesini gerçekleştiren
kişi.
FBL'NİN SORUMLULUĞU:
Lojistik firmanın FBL'yi keser kesmez taşıyıcı
sıfatını ve sorumluluğunu üstlenmesi sebebiyle kendini korumak için sigortaya
ihtiyaç duyucağı açıktır. Ayrıca bu sigorta, lojistik hizmetlerinin pazarlama
amaçları açısından da gereklidir.
“Ciro edilebilir FBL’de normalde taşıyıcının cirosuyla
(tek bir imzasıyla) FBL hamili varış yerinde yükü teslim alabilmektedir. Ciro
edilemez FBL’de ise alıcının açık ünvanı çıkışta konşimento üzerinde
belirtilmelidir.”
UYGULAMA KOŞULLARI:
Madde 1: Her
ne kadar başlıkta “FIATA Kombine Taşımacılık Konşimentosu” olarak belirtilse de
bu şartlar sadece bir nakliye şekli kullanıldığında da uygulanılabilinir.
Tarafların gönüllü anlaşmalarına bırakıldığı için tek modlu bir taşımada
kullanılmasını engelleyici hiçbir sakınca yoktr
Madde 2-Bu FBL’nin yayımlanması: Bu FBL’nin yayımlamakla freight forwarder, malın
alındığı yerden bu FBL’de belirtilen teslimat yerine kadar işi yapma veya kendi
adı altında tüm nakliyenin işleyişi görevini üstlenir.
Madde 3-Ciro Edilebilirlik ve Malı İsimlendirme: Bu FBL ciro edilemez
(non-negociable) diye damgalanmadığı müddetçe ciro edilebilir. FBL’nin ciro
edilmesiyle mal ve sahibine belirtilen malı alma veya transfer etme hakkı
verir. FBL’nin ciro edilemez biçimde düzenlendiği durumlarda alıcının isminin
değiştirilmesi için freight forwarder’e açık emir verilmesi gerekmektedir.
Madde 4-Tehlikeli Mallar ve Tazmini: Tüccar, malın idaresi freight
forwarder tarafından alınmadan önce her ne olursa olsun tehlikenin türünü tam
olarak yazarak haberdar etmelidir. Eğer bildirilmez ise freight forwarder
tehlikeli maddeyi boşaltabilir, yok edebilir, zararsız hale getirebilir ve
bunlar içinde bedel ödemez. Freight forwardar malı veya çevreyi tehlikeye
atacak mallara karşı gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Tüccarın bu tür
önlemlerden dolayı freight forwarder’e tazminat yükümlülüğü bulunmaktadır.
Madde 5-Malın ve Tüccarın Paketleme ve Teftişini Tanımlaması: Freight forwarder hatalı
paketleme, yükleme, ambalajlama sonucunda herhangi bir hasar ya da harcamadan
sorumlu olmayacağı gibi kayıptan dolayı tüccardan tazminat talep edebilir.
Madde 6-Freight Forwarder’in Sorumluluğ: Freight forwarder’in mal
üzerindeki sorumlulğu, malın idaresini aldığı andan malı teslim ettiği ana
kadar süren zaman dilimini kapsar. Bu süreç içerisin malda oluşacak hazar ziyan
vs. Freight forwarder aittir. Mallar 90 gün içinde teslim edilmez ise kaybolmuş
sayılır.
Madde 7-Freight Forwarder’ın Sorumluluğunun Sınırları
-Malın alıcıya teslim edildiği yer ve zamanda mala
gelen hasarın veya kaybın tazminatı malın değerine göre saptanacaktır.
-Malın değeri, malın o günkü borsa fiyatına, böyle bir
borsa fiyatı olmadığında o günkü piyasa fiyatına, oda yoksa malın aynı
kalitedeki benzerinin normal değerine göre saptanacaktır.
Madde 8-Taşımacılıkta İzlenecek Yol ve Metot: Freight forwarder tüccara haber
vermeden malı güverte üstüne veya altına taşıma, elleçleme, yerleştirme,
depolama ve taşımasında kullanılacak yol, yöntem ve vasıtayı seçme özgürlüğüne
sahiptir.
Madde 9-Teslimat:
-Mal bu konşimentoya bağlı olarak alıcının veya
acentesinin tayin ettiği yere yerleştirildiğinde, mal artık teslim edilmiş
sayılır.
-Freight forwarder’in aynı zamanda, tüccarın aldığı
tek risk olan depolama hakkına da sahiptir. Depolama masrafı freight forwarder’a
tüccar tarafından ödenmektedir.
Madde 10-Navlun ve Sevkiyat Fiyatları: Navlun ister önceden ödenmiş olsun
isterse gönderildiği yerde ödenecek olsun asılsız iddiaları ve karışıklıkları
önlemek için herhangi bir indirim veya erteleme olmaksızın nakit para
ödenecektir. Navlun malların idaresi alındığı zaman freight forwarder
tarafından kazanılmış olarak değerlendirilir ve hiçbir şekilde iade edilmez.
Madde 11-Hak Düşürücü Süre: Freight forwarder malların tesliminden itibaren
9 ay içinde dava açılmamışsa bu şartlar altında tüm yükümlülükten kurtulmuş
olacaktır.
Madde 12-Yargı mercii ve uygulanacak ve uygulanacak kanun: Bir freight forwarder hakkında
açılabilecek davalar sadece freight forwarder’ın FBL’de belirtilen iş yerinin
bulunduğu yerde ve ülke yasaları uyarınca açılabilir.
NOT: Yukarıdaki
maddelerden hocanın özellikle iyi bilmenizi istedikleri Maddeler
3-4-9-10-11'dir.
Not 2: Bunun
dışında kitapta ufak tefek ayrıntılar var, bu çalışma kâğıdına çalışan
arkadaşların boş vaktinde kitabı tekrar gözden geçirmesinde büyük fayda vardır.
Ünite sonundaki değerlendirme soruları da çözmeniz önerilir.
HAZIRLAYAN: HALİT CAN DÜNDAR
ÖĞRETMEN: MEHMET KARAMAN
Bu konular anadolulardada aynı mı ?
YanıtlaSilÖğretmenininz Mehmet Kahraman ise evet.
YanıtlaSiltamam teşekkür ederim.Emeğinize sağlık...
YanıtlaSilRica Ederiz
YanıtlaSilSınav test mii?
YanıtlaSilBu konu hakkında bir bilgimiz yok ancak %90 klasik olur..
YanıtlaSil