http://bilgistok.blogspot.com.tr/ |
GÜMRÜKLERDE TESÇİL SONRASI HAT ÇEŞİTLERİ
Kırmızı Hat: Tescil
işleminden sonra çıkan hat kırmızı ise muane memuru tarafından malların ve
evrakların kontrolü yapılır.
Sarı Hat: Tescil
işleminden sonra çıkan hat sarı ise muane memuru tarafından evrakların kontrolü
yapılır.
Mavi Hat: Tescil
işleminden sonra çıkan hat mavi ise evrakların sonradan kontrol edilmesi söz
konusudur. İşlemler sırasında evraklar eksik olsa dahi işlemler durmaz,
sonradan tamamlanmak üzere devam eder. Eğer mavi hat sahibi firma 3 kez
evrakların sonradan tamamlayıp gümrük idaresine vermez ise ve 3 kez ceza yerse
mavi hat belgesi iptal olur. (Mavi hat belgesi 2 Yıl Sürelidir.)
Taşıtların Türkiye Gümrük Bölgesine Girişi ve Çıkışı
Türkiye gümrük bölgelerine giriş ve çıkış gümrük
kapılarından yapılır. Türkiye gümrük bölgesi giriş noktalarındaki gümrük
kapılarıyla içerde bulunan gümrük kapıları arasındaki belirli yolların
izlenmesi zorunludur. Gümrük giriş çıkış kapıları, Hava alanı gümrük bölgeleri,
Liman gümrük bölgeleri ve tüm yollar Müsteşarlıkça belirlenir.
Türkiye gümrük bölgesine gelen araçların uyması gereken kurallar
1)Karayolu
ile Türkiye gümrük bölgesine gelen taşıtların denetimi bitmeden veya gümrük
idaresinin izni olmadan taşıtlardan yük veya yolcu alınıp verilemez ve taşıtlar
yollarına devam edemez. Trenler vagon alıp ya da vagonlarda değişiklik
yapamaz.
2)Karayolu
ya da demiryolu ile ancak sınırdaki yetkili gümrük idaresine eşya
getirilebilir. Yetkili gümrük idaresine götürülen eşya geri çevrilir.
3)Türkiye
gümrük bölgesine yürütülerek getirilen hayvanlar sadece sağlık kontrolü yapan
gümrük kapılarından girer.
4)Türkiye
gümrük bölgesi dışındaki limanlardan gelen gemiler gümrük bölgesine
girmelerinden itibaren Gümrük denetimi dışında gidecekleri limana kadar varış
noktalarını değiştiremez, yolda duramaz ve farklı yerlere yaşanamaz. Gümrük
memurları geminin yükünü ve bunlara ait tüm defter, belge ve kayıtları
denetlemeye gerektiğinde ambarları ve eşya bulunan diğer yerleri mühür altına
almakla yetkilidir.
NOT: Yabancı
limanlardan gelen veya yurt içinden gidecek olan gemiler geliş ve gidişlerinden en az 3 saat önce ilgili gümrük idaresine bilgi
vermek zorundadır.
EŞYA’NIN GÜMRÜĞE SUNULMASI ve ÖZET BEYAN VERİLMESİ
Türkiye gümrük bölgesine giriş yapan eşya gümrüğe
sunulur. Eşyayla ilgili ilk iş günü mesai bitimine kadar ilgili gümrük
idaresine bir özet beyan verilir. Özet beyan yerine geçen
konşimento, CMR, TIR karnesi, CİM veya CİV eşya gümrüğe sunulabilir. Özet beyan
eşyayı Türkiye getiren ya da firma temsilcisi tarafından gümrüğe sunulur.
NOT: Türkiye
gümrük bölgesine boş gelen araçlar özet beyan vermek durumunda değildir. Bu
durumlarını bir form ile gümrük idaresine bildirmeleri yeterlidir.
EŞYA’NIN BOŞATILMASI
Yurt dışından gelen eşya taşıt araçları, gümrük
idarelerinin belirledikleri yerlere boşatabilirler. Gümrük idaresine özet beyan
ya da yerine geçen evrakları vermeden taşıtlardan yükler boşatılamaz. Ancak
eşyanın acilen boşatılmasını gerektiren tehlike durumunda bu izin aranmaz ve en
yakın gümrük idaresine derhal haber verilir. Gümrük idareleri gerektiğinde
eşyanın boşatılmasını veya kapların açılmasını isteyebilir…
SERBEST BÖLGE İŞLEMLERİ
Serbest bölgeler gümrük bölgesi dışında kalan Ülkede
geçerli mali, ticari ve iktisadi alanlara ilişkin hukuki ve idari
düzenlemelerin uygulanmadığı sanayi ve ticari faaliyetler için daha geniş
teşviklerin tanındığı yerler olarak tanımlanır. Serbest bölgeler için sanayi ve
ticari faaliyetlerde daha geniş teşvikler tanınmaktadır. Ülkemizde temel olarak
ihracata dayalı yatırım ve üretimi teşvik etmek amacıyla
-Akdeniz kıyısında; Mersin,
Antalya ve Adana (Yumurtalık) serbest bölgeleri…
-Ege bölgesinde; İzmir
ve Denizli deri serbest bölgeleri…
-Marmara bölgesinde; İstanbul
Atatürk Hava Alanı, İstanbul deri ve endüstri, İst. Trakya, Avrupa, Kocaeli,
TÜBİTAK teknoloji ve Bursa serbest bölgeleri…
-Karadeniz kıyısında; Trabzon,
Rize ve Samsun serbest bölgeleri…
-Güneydoğu And.; Mardin
ve Gaziantep serbest bölgeleri…
-Doğu Anadolu; Erzurum
serbest bölgesi…
-İç Anadolu; Kayseri
serbest bölgesi faaliyete geçmiştir.
SERBEST BÖLGELERİN KURULUŞ AMAÇLARI
1)Serbest
bölgelerde dış ticareti ve sermaye yatırımlarını artırmak. ( TOYOTA veya
RENAULT gibi şirketlerin bu bölgeler de fabrikalarını açması örnek
verilebilir.)
2)Yerli
üreticilerin dünya piyasalarındaki fiyattan girdi temin etmelerini sağlyarak
uluslar arası rekabet güçlerine katkıda bulunmak
3)İhracata
dönük sanayilerin gelişmesini teşvik ederek ihracatı artırmak, döviz girişini
artırmak.
4)Yeni
iş imkânlarıyla istihdam sorununa yardımcı olmak
5)Gelişmiş
üretim ve yönetim tekniklerini yurt dışından ülkeye getirilmesiyle ekonomik
standartları yükseltmek amacıyla kurulur.
SERBEST BÖLGELERİN ÜLKE EKONOMİSİNE KATKILARI
1)Serbest
bölgedeki üretim faaliyetlerinde kullanılmak üzere iç pazardan ihrac edilen ham
madde, yarı işlenmiş mamül ve mamül mallarla ülke üretiminin artmasına katkıda
bulunur.
2)Sağladıkları
avantajlarla ülke ihracatını ve döviz girdisini artırır.
3)İthal
girdi kullanarak üretim yapan yerli firmalara gümrük vergisiz ve KDV’siz mal
giriş imkânı sağlayarak yurt dışındaki rakiplerle aynı şartlarda üretim yapma
olanağı yaratır.
4)Ülkede
kullanılması düşünülen yeni ticari ve ekonomik politikaların denenebilmesini
temin eder.
5)Yabancı
sermayeli firmaların risk faktörünün düşük karlığın yüksek olduğu serbest bölge
yatırımlarını teşvik eder. Böylece ülkeye yeni teknolojik gelişmelerin
girmesini hızlandırır.
6)Serbest
bölgeler yarattığı doğrudan istihdamın yanında bölgedeki üretim ve ticari
faaliyetlerle ülke içindeki diğer faaliyetlere etki ederek dolaylı istihdamı
sağlar.
7)Büyük
partiler halinde serbest bölgelere getirilen malların gerektiğinde küçük
partiler halinde ülkeye ithal edilmesini sağlayarak üretim maliyetlerini
düşürür.
8 )Dünya
standartlarındaki alt ve üst yapıları, askari düzeyde tutulan bürokrasi ve
kırtasiyecilik uygulamaları ile ülke ekonomisinin vitrini durumunda olup aynı
zamanda dünya ekonomisinde baş gösteren genel eğilimlerin ilk yansıdığı yerler
olması bakımından ülkemiz ekonomi politikalarının belirlenmesinde yol gösterici
işlev
görür.
USULSÜZLÜK ve CEZALAR
Gümrük yönetmeliği gereğince ithalatın veya ihracatın
kural dışı yapılması sonucu; İthalata konu olması halinde CIV değerinin
İhracata konu olması halinde ise FOB değerinin onda biri oranında para cezası
uygulanır. Beklenmeyen durumlarda gümrük kapıları dışından Türkiye bölgesine
girenler en yakındaki idareye hal ve mahalden bildirmek zorundadır.
Usulsüzlük halleri aşağıdaki hallerde uygulanır:
1)Gümrük idarelerince verilen kararlara dayanak oluşturan belge ve bilgilerin ilgili kişiler tarafından yanlış olarak verilmesi
2)Yabancı
limanlardan gelen veya Türkiye gümrük bölgesinden yabancı limanlara giden
gemilerin geliş ve gidişlerinden en az 3 saat önce sahibi ya da acentesi
tarafından gümrük idaresine bilgi verilmesi
3)Gümrüğe
sunulan eşya için gümrük idaresine ilk iş günü mesai bitimine kadar özet beyan
veya yerine geçerli evrakların verilmemesi
4)Türkiye
gümrük bölgesinde karayoluyla Transit eşya taşıyan taşıtların gümrük
müsteşarlığınca belirlenen süreleri 24 saat kadar aşması
5)Geçici
olarak Türkiye gümrük bölgesinden çıkan eşyanın verilen süreyi açtıktan sonra
geri getirilmesi
6)Belge
ve bilgilerin gümrük kontrol amacıyla 5 yıl süreyle saklanması
7)Serbest
bölgelerde çalışan veya buralara giren çıkan kişilerin kanunla konulmuş kurallara
uymaması
Aşağıdaki Durumlarda Uygulanacak Ceza Miktarı 4 Katı olur:
1)Bir
kişinin geçerli bir temsil yetkisi olmadığı halde başka bir kişi adına veya
hesabına gümrük idarelerinde iş takip etmesi (Örnek: Uzman olmadığınız bir alanda yardıma ihtiyacınız
var. Temsil işlemleri için öncelikle bir notere gidilir ve sizi temsil etmek
istediğiniz firmayı belirtirsiniz. Gök Boranın, Koçun gümrük işlemlerinde
temsil etmesi gibi… Bu yapılmaz ise ceza yersiniz. )
2)Karayolu
taşıtlarının gümrük idaresinin izni olmadan yük veya yolcu alarak yoluna devam
etmesi…
3)Gümrük
idaresine özet beyan veya yerine geçen evrakların verilmeksizin taşıtlardan
eşya boşaltılması ve bu belgelerden kayıtlı eşyanın cinsinin yanlış beyan
edilmesi veya kapların türleri, kayıtları ve işaretlerinin Özet B. Uygun
olmaması. (Örneğin: Kolide 100 adet yazıyor olmasına
rağmen Özet beyanda 50 adet yazması ceza yedirir.)
4)Türkiye
gümrük bölgesinde karayoluyla transit eşya taşıyan taşıtların verilen süreleri
48 saat kadar aşması…
5)Genel
antrepo ve serbest bölgelere getirilen parlayıcı, patlayıcı veya bir arada
bulundukları eşya için tehlikeli olan ya da korunmaları özel düzenek ve
yapılara gerek gösteren eşyanın genel amaçlı eşya konulan yerlerde depolanması.
(Örneğin: Patlayıcı eşyalar ile gıdaların
aynı alana konulmaması gibi…)
6)Gümrük
antrepolarında bulunan eşyanın gümrük idarelerinin izni olmaksızın
elleçlemelere tabii tutulması…
Aşağıdaki durumlarda uygulanacak ceza 6 katı olur:
1)Türkiye
gümrük bölgesinde karayoluyla transit eşya taşıyan taşıtların verilen süreleri
72 saat kadar aşması
Aşağıdaki durumlarda uygulanacak ceza 8 katı olur:
1)Türkiye
gümrük bölgesine giren gemilerin yolda durması başka gemilerle temas etmesi
gümrük gözetimi yapılması için yol kesmesi veya gümrük idaresinin bulamayacağı
yerlere saklanması
2)Taşıtların
önceden belirlenmiş yollar dışından seyretmesi
3)Transit
eşya taşıyan taşıtların verilen süreleri 72 saatten daha fazla süreyle aşması
İTİRAZLAR
Düzeltme taleplerine ilişkin kararlara, gümrük
vergilerine, cezalara, idari kararlara karşı 7 gün içinde karar alan gümrük
idaresinin bağlı bulunduğu gümrük başmüdürlüğüne başvurulabilinir. Kararı alan
gümrük başmüdürlüğü ise 15 gün içinde gümrük müsteşarlığınca itiraz edebilir.
Yapılan itirazlar gümrük baş müdürlüğünce 30 gün müsteşarlıkça ise 45 gün
içinde karara bağlanarak ilgili kişiye tebliği edilir.
KAÇAKÇILIK HALLERİ
1)Eşyayı
gümrük işlemlerine tabii tutmaksızın Türkiye’ye ithal eden kişi 1 yıldan 5 yıla
kadar hapis ve 10.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.
2)Eşyayı
sahte belge kullanarak gümrük vergilerini kısmen veya tamamen ödemeksizin
Türkiye’ye ithal eden kişi 1 yıldan 5 yıla kadar hapis ve 10.000 güne kadar
adli para cezası ile cezalandırılır. (Faturada malların cinsinin veya tutarının yanlış yazılması, ATR)
3)Transit
rejimi çerçevesinde taşınan serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı rejim
hükümlerine aykırı olarak gümrük bölgesinde bırakan kişi 6 aydan 2 yıla kadar
hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Suriye’ye atık madde taşıyan
eşyanın bizim ülkemizden geçerken bırakması. Güzergâhını izlememesi veya
aracını (Uyuşturucu sebebiyle terk etmesi kaçması)
4)Belli
bir amaç için kullanılmak veya işlenmek üzere ülkeye geçici ithalat ve dahilde
işleme rejimi çerçevesinde getirilen eşyayı sahte belge ile yurt dışına
çıkarmış gibi işlem yapan kişi 6 aydan 3 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar
adli para cezası ile cezalandırılır.
5)Özel
kanunlar gereğince gümrük vergilerinden kısmen veya tamamen muaf olarak ithal
edilen eşyanın ithal amacı dışında; kullanımı, tahsis edilmesi, satılmasında
suçlu 3 aydan 1 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası ile
cezalandırılır. (Örneğin: Ülkeye petrol araması yapabilen
gemiyi getirdik, daha sonrada başkasına devrettik.)
6)İthali
kanun gereği yasak olan eşyayı ithal eden kişi fiili daha ağır bir cezayı
gerektiren suç oluşturmadığı taktirde 2 yıldan 6 yıla kadar hapis ve 20.000
güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. İthali yasak eşyayı bu
özelliğini bilerek satın alan, satışa arz eden, satan, taşıyan veya saklayan
kişi aynı cezayı alır. (Örneğin: Uyuşturucu ve tarihi eser bunların
yurt dışından alınması yasaktır. Bunu yapan ve yataklık edenler bu cezayı
alır.)
7)Antrepo
veya geçici depolama yerlerindeki serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı gümrük
idaresinin izni olmadan kısmen veya tamamen çıkaran veya değiştiren kişiye
eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası verilir. (Örneğin: Antrepodaki araçları, benzin
varillerini gümrük idaresinin izni olmadan çıkartırsan cezayı yersin.)
8 )Geçici
ithalat dâhilde işleme ve gümrük kontrolü altında işleme rejimi çerçevesinde
ülkeye getirilen eşyayı gümrük işlemlerini gerçekleştirmeksizin serbest
dolaşıma sokan kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası
verilir.
9)Genel
düzenleyici idari işlemlerle ithali yasaklanan eşyayı ithal eden kişiye eşyanın
gümrüklenmiş değerinin 4 katı kadar idari para cezası verilir. Eşyanın değersiz
atık veya atık maddesi olması durumunda idari para cezası dökme halinde ton
başına 20.000 tl ambalajlı ise ton başına 400 tl olarak hesaplanır. (Örneğin: Doğada zor kaybolan kimyasal
maddelerden olan radyoaktif ürünün getirilmesi yasaklanmışsa ve gene de
sokulmaya çalışılıyorsa cezayı yersin.)
10)İthali
lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya
yeterlilik belgesine tabii olan eşyayı aldatıcı işlemlerle ithal eden kişiye
eşyanın gümrüklenmiş değerlinin 2 katı idari para cezası verilir. Eşyanın
değersiz atık veya maddesi olması durumunda ise dökme yükte ton başına 5.000,
ambalajlı ise kap başına 100tl ceza verilir.(Örneğin: Elektronik malzemelerde TSE
belgesi gereklidir. Ancak eşyayı sokan kişi bunun sahtesini yapıp gümrüğe
sunarsa cezayı yer.)
11)İhracı
kanun gereği yasak olan eşyayı Türkiye’den ihraç eden kişi daha ağır cezayı
gerektiren başka bir suç işlemediyse 6 aydan 2 yıla kadar hapis ve 5.000 güne
kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Devlete ait dokümanların ya da
uyuşturucu malzemelerinin satışı)
12)Genel
düzenleyici idari işlemlerle ihracı yasaklanan eşyayı ihraç eden kişiye eşyanın
gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası verilir. Lisan, şarta,
izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk ya da yeterlilik
belgesine tabii olan eşyanın gümrüklenmiş değerinin yarısı kadar idari para
cezası verilir. (Örneğin: Şekerin ihracatı kota nedeniyle
yasaklanmasına rağmen sokarsan 2 katı idari para cezası yersin. Ancak İhracı ön
izne bağlı olan örneğin tohumlar, Tarım ve köy işleri bakanlığından izin almadan
sokarsan yarısı kadar ceza yersin.)
13)İhracat
gerçekleşmediği halde gerçeklemiş gibi göstermek ya da gerçekleştirilen
ihracata konu malın cins miktar subvansiyon (Hükümetin teşvik amacıyla yaptığı
parasal yardım) veya parasal iadelerden yararlanmak suretiyle haksız çıkar
sağlayan kişi bir yıldan 5 yıla kadar hapis ve 10.000 güne kadar adli para
cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Koç
ingiltereye beyaz eşya satıyor devlette Koç’a vergide %18 yerine %10 alıp
parasal yardım yapıyor. Ancak koç bunu devleti kandırıp satıyormuş gibi
gösterirse cezayı yer.)
14)Gümrük
vergileri ödenmek suretiyle ihraç edebilen eşyayı gümrük işlemlerine tabii
tutmaksızın veya aldatıcı işlemlerle vergileri kısmen veya tamamen ödenmeksizin
Türkiye’den ihraç eden kişiye eşyanın gümrük vergilerinin 2 katı kadar idari
para ceza verilir. (Örneğin: Telefon kaçakçılığı yapıldığında
yakalandığında cezayı yersin.)
TAŞIMAYLA İLGİLİ GÜMRÜK İŞLEMLERİ
TIR KARNESİ: Kara
yoluyla taşınan eşyayı yol boyunca minimum bürokratik işlem altına alan uluslar
arası kara yolu taşıma belgesidir. Tır karnesi uluslar arası ticaretin
kolaylaştırılmasını sağlayan gümrük transit belgesidir. Eşya tır karnesi
himayesinde hareket noktasından gümrük idaresinden varış noktasındaki gümrük
idaresine kadar bir prosedürün altında taşınmaktadır. Her tır karnesinin farklı
referans numarası vardır. Kapsadığı sayfa sayısını göre 4-6-14-20 yaprak olmak
üzere çeşitlere ayrılmıştır. (Örneğin 6
yapraklı Tır karnesi 6 Gümrük idaresi arasında kullanılmaktadır.) Tır karnesi
tek bir tır taşıması için düzenlenir. Tır karneleri TOBB’un yetki odaları
tarafından verilmektedir. Tır taşıma sözleşmesine imza atmayanlar Tır karnesini
kullanamazlar.
TIR KARNESİ’NİN FAYDALARI:
1)Ticareti
ve taşımacılığı kolaylaştırır.
2)Sınır
geçişlerindeki gecikmeleri önler. Formaliteleri azaltarak taşıma maliyetini
azaltır.
3)Standart
kontrollerin uygulanmasını ve standart belgelerin kullanılmasıyla geçişleri
kolaylaştırır ve sonuç olara uluslar arası ticaretin gelişmesini teşvik eder.
TAŞIMA SEKTÖRÜ İÇİN FAYDALARI:
1)Eşyaların
uluslar arası sınırları geçerek bir yerden başka bir yere en az müdahale ile
taşınmasını sağlar.
2)Gecikmeler
ve geçiş maliyetleri azalır.
3)Belgeler
basitleştirilmiş ve standartlaştırılmıştır.
4)Geçiş
sınırından gümrük garanti depozitosu vermeye gerek yoktur. (Her geçiş kapısında
para veriyorduk, Ülkeyi terk ederken depozitoyu geri alıyorduk ancak giriş
bedeli geri alınmıyordu. Bunlar tır karnesiyle ortada kalktı.)
GÜMRÜK MAKAMLARI İÇİN FAYDALARI:
1)Sadece
iyi niyetli kişilerin Tır Karnesi kullanmasına izin verilir. Buda sistemin
güvenliğini artırır.
2)Eşyaların
geçişlerinde muane ihtiyacını azaltır. (Sadece kırmızı hatta malların
muanesi gerçekleştirilir. Transit geçişlerde mesela Bulgaristan dan Almanya'ya
giden araç Türkiye'de ve diğer ülkelerde tek tek araç kontrolü yapılıyorken,
tır karnesiyle bu ortadan kalktı. Muane varış gümrük idaresinde yapılmaktadır.)
3)Gümrük
kontrolünü ve dokümantasyonunu kolaylaştırır. (Sadece tek tır karnesiyle işlem
yapıldığından işlemler kolaylaşır. 3 Belgeyi incelemek zamanımız alır ve araç
bekler ancak tek bir tır karnesi zamandan tasarruf sağlar.)
4)İthalat
ve ihracat için iç gümrükleme noktalarını kullanarak gümrük personelinin daha
verimli çalışma imkânını sağlar.
TIR KARNESİ KULLANMA HAKKININ İPTALİ
Aşağıdaki belirtilen hallerde; karne sahibinin kullanma hakkı iptal edilir:
1)Karne
sahibinin kendi isteğiyle sisteminden çıkmak istemesi
2)Yetkili
belgesinin süresiz iptal edilmesi (bir daha sisteme geri dönemezler)
3)Karne
sahibinin iflas etmesi veya yükümlüklülerinin yerine getiremeyecek şekilde mali
sıkıntı içerisine düştüğünü tespit edilmesi
4)1
yıl veya daha fazla süreyle tır karnesinin kullanılmaması
5)Kendisinin
sebep olduğu bir gümrük olayının çözümünde talep edilen bilgi, belge ve
teminatların sunmayarak karne sahibinin kefil kuruluşla iş birliği yapmaması.
6)Karne
sahibinin sürekli veya defalarca gümrük ve vergi ihlalinde bulunduğunu tespiti
veya nitelikte ihlalde bulunacağı yönde belirtilerin tespit edilmesi
7)Kefil
kuruluş IRU tarafından yapılan bir karne sahibinin tır sisteminden ihraç
talebinin gerekçeleriyle birlikte bildirilmesinin ve bu gerekçelerden karne
sahibinin ihraç sistemine konu ihlalin tır karnesi kullanma hakkının iptalini
gerektirecek nitelikte olduğunu anlaşılması
8 )Herhangi
bir sözleşmeye taraf ülke idaresi tarafından karne sahibinin sisteminden ihraç
edildiğinin gerekçeleriyle birlikte bildirilmesi ve bu gerekçelerden karne
sahibinin ihraç işlemine konu ihlalinin tır karnesi kullanma hakkının iptali
gerektirecek nitelikte olduğunun anlaşılması.
9)Karne
sahibinin tır karnesini gümrük müsteşarlığı tarafından doğrudan iptal edilmesi.
TIR İŞLEMLERİ YAPMAYA YETKİLİ ODALAR
1)Antakya Ticaret ve Sanayi Odası
2)Bolu………………………………………
3)Bursa……………………………………..
4)Mersin………………….
5)Trabzon………………..
6)Ankara Ticaret Odası
7)Gaziantep…………………………
8 )İstanbul Ticaret Odası…………….
9)İzmir……………….
10)Kayseri…………………
11)Konya…………………
ATA KARNESİ:
ATA Karneleri Uluslar arası ATA sözleşmesi ve eşyanın
yurt dışına çıkarılma amacına göre farklılık gösteren ek sözleşmeler kapsamında
taraf ülkeler arasında başka herhangi bir belgeye gerek duymaksızın eşyanın
geçici olarak ithalat ve ihracatını sağlayan gümrük belgesidir. Bir ATA
Karnesiyle gelen tüm eşyalar için ithalat işlemi sırasında ne gümrüklerce ne de
ithalatçı tarafından başka bir işlem yapılmaz. ATA Karnesi eşyanın gerek
ithalatında gerekse yeniden ihracatında gümrüklerden geçiş süresinin kısaltılmasını
sağlar. ATA Karnesi sahiplerine, geçerlilik süresi devam ederken (Bu süre Karne
düzenleme tarihinden itibaren 1 Yıl’dır.) birden fazla sözleşmeye taraf ülkeye
geçici ithalat yapma olanağı sunar. ATA Karnesi Tic. Odasından alınır.
ATA KARNESİ’NİN KULLANIM AMAÇLARI:
-Sergi, fuar, toplantı vb. etkinliklerde tesir
edilecek veya kullanılacak eşyalar için.
-Mesleki malzemeler için.
-Konteynır, palet, ambalaj, numuneler ve ticari bir
işlemle ilgili olarak ithal edilen diğer eşyalar için.
-İmalat amacıyla ithal edilen eşyalar için.
-Eğitsel, bilimsel veya kültürel amaçlarla ithal
edilen eşyalar için
-Yolcu eşyası ve sportif amaçlarla ithal edilen
eşyalar için.
-Turistlik tanıtım malzemeleri için.
-Sınır ticareti kapsamında ithal edilen eşyalar için.
-İnsani amaçlarla ithal edilen eşyalar için.
-Hayvanlara ilişkin eşyalar için.
ATA KARNESİ KULLANICISI’NIN UYMASI GEREKEN KURALLAR:
1)ATA
Karnesi kapsamında ithal edilen mallar satılamaz. (Satılırsa, uygun gümrük
vergisi bedelleri ve ATA Karnesi ile gittiği için ödenmesi gereken cezaları
öder.)
2)Malların
geri ihracı için yabancı gümrük tarafından belirlenen süre karnesini geçmez.
3)Malların geri ihracı için yabancı gümrük tarafından belirlenen sürede
malları geri ihraç edilmesi şartı.
4)ATA
Karnesi sahibi malların ithal edildiği ülke gümrük kurallarına uymak
zorundadır.
5)Ziyaret
edilen her ülkeden giriş ve çıkış tastiğinin doğru alınması gerekmektedir.
6)Eğer
mallar tahrik ve kaybolma ya da çalınma sebebiyle yurda geri giriş yapmaz ise
dâhile kapsamında bulunan mallarda geri getirilir.
7)ATA
Karnesinin kendisinin kaybolması durumunda karne sahibi derhal polisi veya
gümrüğü haberdar etmek zorundadır.
8 )ATA
Karnesi süresi bittiğinde alındığı odaya geri iade edilmesi mecburidir.
ATA KARNESİN DE KULLANILMAYAN EŞYALAR:
Bitkiler, temizlik malzemeleri, gıda maddeleri, broşür
gibi eşya ve hediye edilen, atılan, bozulan veya dış ülkelerde kullanılan
tüketim malzemeleri ATA Karnesi kapsamında değildirler.
ATA KARNESİ VEREN ODALAR:
-Ankara Ticaret Odası
-Adana…
-Gaziantep…
-İstanbul…
-İzmir…
-Antalya Ticaret ve Sanayi Odası
-Bursa…
-Mersin…
-Trabzon…
HAZIRLAYAN: HALİT CAN DÜNDAR
ÖĞRETMEN: SERKAN POLAT
ATA BELGESİ YOKMUYDU VARSA EKLENİCEK Mİ??
YanıtlaSilBlogumuzun Duyuru köşesinde de belirtiğimiz üzere "Gümrük çalışma kağıdı güncellenecektir." Yani ATA belgesi ve daha kaç konu eksikse eklenecektir.
YanıtlaSilvayyyy site www
YanıtlaSil