13 Nisan 2012 Cuma

Gümrük 2.Dönem 2.Yazılı

http://bilgistok.blogspot.com.tr/

GÜMRÜKLERDE TESÇİL SONRASI HAT ÇEŞİTLERİ
    
Kırmızı Hat: Tescil işleminden sonra çıkan hat kırmızı ise muane memuru tarafından malların ve evrakların kontrolü yapılır.

Sarı Hat: Tescil işleminden sonra çıkan hat sarı ise muane memuru tarafından evrakların kontrolü yapılır.

Mavi Hat: Tescil işleminden sonra çıkan hat mavi ise evrakların sonradan kontrol edilmesi söz konusudur. İşlemler sırasında evraklar eksik olsa dahi işlemler durmaz, sonradan tamamlanmak üzere devam eder. Eğer mavi hat sahibi firma 3 kez evrakların sonradan tamamlayıp gümrük idaresine vermez ise ve 3 kez ceza yerse mavi hat belgesi iptal olur. (Mavi hat belgesi 2 Yıl Sürelidir.)

Taşıtların Türkiye Gümrük Bölgesine Girişi ve Çıkışı

Türkiye gümrük bölgelerine giriş ve çıkış gümrük kapılarından yapılır. Türkiye gümrük bölgesi giriş noktalarındaki gümrük kapılarıyla içerde bulunan gümrük kapıları arasındaki belirli yolların izlenmesi zorunludur. Gümrük giriş çıkış kapıları, Hava alanı gümrük bölgeleri, Liman gümrük bölgeleri ve tüm yollar Müsteşarlıkça belirlenir.

Türkiye gümrük bölgesine gelen araçların uyması gereken kurallar 

1)Karayolu ile Türkiye gümrük bölgesine gelen taşıtların denetimi bitmeden veya gümrük idaresinin izni olmadan taşıtlardan yük veya yolcu alınıp verilemez ve taşıtlar yollarına devam edemez. Trenler vagon alıp ya da vagonlarda değişiklik yapamaz. 

2)Karayolu ya da demiryolu ile ancak sınırdaki yetkili gümrük idaresine eşya getirilebilir. Yetkili gümrük idaresine götürülen eşya geri çevrilir. 

3)Türkiye gümrük bölgesine yürütülerek getirilen hayvanlar sadece sağlık kontrolü yapan gümrük kapılarından girer.

4)Türkiye gümrük bölgesi dışındaki limanlardan gelen gemiler gümrük bölgesine girmelerinden itibaren Gümrük denetimi dışında gidecekleri limana kadar varış noktalarını değiştiremez, yolda duramaz ve farklı yerlere yaşanamaz. Gümrük memurları geminin yükünü ve bunlara ait tüm defter, belge ve kayıtları denetlemeye gerektiğinde ambarları ve eşya bulunan diğer yerleri mühür altına almakla yetkilidir.

NOT: Yabancı limanlardan gelen veya yurt içinden gidecek olan gemiler geliş ve gidişlerinden en az 3 saat önce ilgili gümrük idaresine bilgi vermek zorundadır.   

EŞYA’NIN GÜMRÜĞE SUNULMASI ve ÖZET BEYAN VERİLMESİ

Türkiye gümrük bölgesine giriş yapan eşya gümrüğe sunulur. Eşyayla ilgili ilk iş günü mesai bitimine kadar ilgili gümrük idaresine bir özet beyan verilir. Özet beyan yerine geçen 

konşimento, CMR, TIR karnesi, CİM veya CİV eşya gümrüğe sunulabilir. Özet beyan eşyayı Türkiye getiren  ya da firma temsilcisi tarafından gümrüğe sunulur.

NOT: Türkiye gümrük bölgesine boş gelen araçlar özet beyan vermek durumunda değildir. Bu durumlarını bir form ile gümrük idaresine bildirmeleri yeterlidir.

EŞYA’NIN BOŞATILMASI
Yurt dışından gelen eşya taşıt araçları, gümrük idarelerinin belirledikleri yerlere boşatabilirler. Gümrük idaresine özet beyan ya da yerine geçen evrakları vermeden taşıtlardan yükler boşatılamaz. Ancak eşyanın acilen boşatılmasını gerektiren tehlike durumunda bu izin aranmaz ve en yakın gümrük idaresine derhal haber verilir. Gümrük idareleri gerektiğinde eşyanın boşatılmasını veya kapların açılmasını isteyebilir…

SERBEST BÖLGE İŞLEMLERİ
Serbest bölgeler gümrük bölgesi dışında kalan Ülkede geçerli mali, ticari ve iktisadi alanlara ilişkin hukuki ve idari düzenlemelerin uygulanmadığı sanayi ve ticari faaliyetler için daha geniş teşviklerin tanındığı yerler olarak tanımlanır. Serbest bölgeler için sanayi ve ticari faaliyetlerde daha geniş teşvikler tanınmaktadır. Ülkemizde temel olarak ihracata dayalı yatırım ve üretimi teşvik etmek amacıyla   

-Akdeniz kıyısında; Mersin, Antalya ve Adana (Yumurtalık) serbest bölgeleri…
-Ege bölgesinde; İzmir ve Denizli deri serbest bölgeleri…
-Marmara bölgesinde; İstanbul Atatürk Hava Alanı, İstanbul deri ve endüstri, İst. Trakya, Avrupa, Kocaeli, TÜBİTAK teknoloji ve Bursa serbest bölgeleri…
-Karadeniz kıyısında; Trabzon, Rize ve Samsun serbest bölgeleri…
-Güneydoğu And.; Mardin ve Gaziantep serbest bölgeleri…
-Doğu Anadolu; Erzurum serbest bölgesi…
-İç Anadolu; Kayseri serbest bölgesi faaliyete geçmiştir. 

SERBEST BÖLGELERİN KURULUŞ AMAÇLARI 

1)Serbest bölgelerde dış ticareti ve sermaye yatırımlarını artırmak. ( TOYOTA veya RENAULT gibi şirketlerin bu bölgeler de fabrikalarını açması örnek verilebilir.)
2)Yerli üreticilerin dünya piyasalarındaki fiyattan girdi temin etmelerini sağlyarak uluslar arası rekabet güçlerine katkıda bulunmak
3)İhracata dönük sanayilerin gelişmesini teşvik ederek ihracatı artırmak, döviz girişini artırmak.
4)Yeni iş imkânlarıyla istihdam sorununa yardımcı olmak
5)Gelişmiş üretim ve yönetim tekniklerini yurt dışından ülkeye getirilmesiyle ekonomik standartları yükseltmek amacıyla kurulur. 

SERBEST BÖLGELERİN ÜLKE EKONOMİSİNE KATKILARI

1)Serbest bölgedeki üretim faaliyetlerinde kullanılmak üzere iç pazardan ihrac edilen ham madde, yarı işlenmiş mamül ve mamül mallarla ülke üretiminin artmasına katkıda bulunur.
2)Sağladıkları avantajlarla ülke ihracatını ve döviz girdisini artırır.
3)İthal girdi kullanarak üretim yapan yerli firmalara gümrük vergisiz ve KDV’siz mal giriş imkânı sağlayarak yurt dışındaki rakiplerle aynı şartlarda üretim yapma olanağı yaratır.
4)Ülkede kullanılması düşünülen yeni ticari ve ekonomik politikaların denenebilmesini temin eder.
5)Yabancı sermayeli firmaların risk faktörünün düşük karlığın yüksek olduğu serbest bölge yatırımlarını teşvik eder. Böylece ülkeye yeni teknolojik gelişmelerin girmesini hızlandırır.
6)Serbest bölgeler yarattığı doğrudan istihdamın yanında bölgedeki üretim ve ticari faaliyetlerle ülke içindeki diğer faaliyetlere etki ederek dolaylı istihdamı sağlar.
7)Büyük partiler halinde serbest bölgelere getirilen malların gerektiğinde küçük partiler halinde ülkeye ithal edilmesini sağlayarak üretim maliyetlerini düşürür.
8 )Dünya standartlarındaki alt ve üst yapıları, askari düzeyde tutulan bürokrasi ve kırtasiyecilik uygulamaları ile ülke ekonomisinin vitrini durumunda olup aynı zamanda dünya ekonomisinde baş gösteren genel eğilimlerin ilk yansıdığı yerler olması bakımından ülkemiz ekonomi politikalarının belirlenmesinde yol gösterici işlev görür.  
                        
USULSÜZLÜK ve CEZALAR

Gümrük yönetmeliği gereğince ithalatın veya ihracatın kural dışı yapılması sonucu; İthalata konu olması halinde CIV değerinin İhracata konu olması halinde ise FOB değerinin onda biri oranında para cezası uygulanır. Beklenmeyen durumlarda gümrük kapıları dışından Türkiye bölgesine girenler en yakındaki idareye hal ve mahalden bildirmek zorundadır.   

Usulsüzlük halleri aşağıdaki hallerde uygulanır:  

1)Gümrük idarelerince verilen kararlara dayanak oluşturan belge ve bilgilerin ilgili kişiler tarafından yanlış olarak verilmesi
2)Yabancı limanlardan gelen veya Türkiye gümrük bölgesinden yabancı limanlara giden gemilerin geliş ve gidişlerinden en az 3 saat önce sahibi ya da acentesi tarafından gümrük idaresine bilgi verilmesi
3)Gümrüğe sunulan eşya için gümrük idaresine ilk iş günü mesai bitimine kadar özet beyan veya yerine geçerli evrakların verilmemesi
4)Türkiye gümrük bölgesinde karayoluyla Transit eşya taşıyan taşıtların gümrük müsteşarlığınca belirlenen süreleri 24 saat kadar aşması
5)Geçici olarak Türkiye gümrük bölgesinden çıkan eşyanın verilen süreyi açtıktan sonra geri getirilmesi
6)Belge ve bilgilerin gümrük kontrol amacıyla 5 yıl süreyle saklanması
7)Serbest bölgelerde çalışan veya buralara giren çıkan kişilerin kanunla konulmuş kurallara uymaması

Aşağıdaki Durumlarda Uygulanacak Ceza Miktarı 4 Katı olur:

1)Bir kişinin geçerli bir temsil yetkisi olmadığı halde başka bir kişi adına veya hesabına gümrük idarelerinde iş takip etmesi (Örnek: Uzman olmadığınız bir alanda yardıma ihtiyacınız var. Temsil işlemleri için öncelikle bir notere gidilir ve sizi temsil etmek istediğiniz firmayı belirtirsiniz. Gök Boranın, Koçun gümrük işlemlerinde temsil etmesi gibi… Bu yapılmaz ise ceza yersiniz. )

2)Karayolu taşıtlarının gümrük idaresinin izni olmadan yük veya yolcu alarak yoluna devam etmesi…

3)Gümrük idaresine özet beyan veya yerine geçen evrakların verilmeksizin taşıtlardan eşya boşaltılması ve bu belgelerden kayıtlı eşyanın cinsinin yanlış beyan edilmesi veya kapların türleri, kayıtları ve işaretlerinin Özet B. Uygun olmaması. (Örneğin: Kolide 100 adet yazıyor olmasına rağmen Özet beyanda 50 adet yazması ceza yedirir.)

4)Türkiye gümrük bölgesinde karayoluyla transit eşya taşıyan taşıtların verilen süreleri 48 saat kadar aşması…

5)Genel antrepo ve serbest bölgelere getirilen parlayıcı, patlayıcı veya bir arada bulundukları eşya için tehlikeli olan ya da korunmaları özel düzenek ve yapılara gerek gösteren eşyanın genel amaçlı eşya konulan yerlerde depolanması. (Örneğin: Patlayıcı eşyalar ile gıdaların aynı alana konulmaması gibi…)

6)Gümrük antrepolarında bulunan eşyanın gümrük idarelerinin izni olmaksızın elleçlemelere tabii tutulması…

Aşağıdaki durumlarda uygulanacak ceza 6 katı olur:

1)Türkiye gümrük bölgesinde karayoluyla transit eşya taşıyan taşıtların verilen süreleri 72 saat kadar aşması

Aşağıdaki durumlarda uygulanacak ceza 8 katı olur:

1)Türkiye gümrük bölgesine giren gemilerin yolda durması başka gemilerle temas etmesi gümrük gözetimi yapılması için yol kesmesi veya gümrük idaresinin bulamayacağı yerlere saklanması

2)Taşıtların önceden belirlenmiş yollar dışından seyretmesi

3)Transit eşya taşıyan taşıtların verilen süreleri 72 saatten daha fazla süreyle aşması

İTİRAZLAR

Düzeltme taleplerine ilişkin kararlara, gümrük vergilerine, cezalara, idari kararlara karşı 7 gün içinde karar alan gümrük idaresinin bağlı bulunduğu gümrük başmüdürlüğüne başvurulabilinir. Kararı alan gümrük başmüdürlüğü ise 15 gün içinde gümrük müsteşarlığınca itiraz edebilir. Yapılan itirazlar gümrük baş müdürlüğünce 30 gün müsteşarlıkça ise 45 gün içinde karara bağlanarak ilgili kişiye tebliği edilir.

KAÇAKÇILIK HALLERİ

1)Eşyayı gümrük işlemlerine tabii tutmaksızın Türkiye’ye ithal eden kişi 1 yıldan 5 yıla kadar hapis ve 10.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.

2)Eşyayı sahte belge kullanarak gümrük vergilerini kısmen veya tamamen ödemeksizin Türkiye’ye ithal eden kişi 1 yıldan 5 yıla kadar hapis ve 10.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Faturada malların cinsinin veya tutarının yanlış yazılması, ATR)

3)Transit rejimi çerçevesinde taşınan serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı rejim hükümlerine aykırı olarak gümrük bölgesinde bırakan kişi 6 aydan 2 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Suriye’ye atık madde taşıyan eşyanın bizim ülkemizden geçerken bırakması. Güzergâhını izlememesi veya aracını (Uyuşturucu sebebiyle terk etmesi kaçması)

4)Belli bir amaç için kullanılmak veya işlenmek üzere ülkeye geçici ithalat ve dahilde işleme rejimi çerçevesinde getirilen eşyayı sahte belge ile yurt dışına çıkarmış gibi işlem yapan kişi 6 aydan 3 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.

5)Özel kanunlar gereğince gümrük vergilerinden kısmen veya tamamen muaf olarak ithal edilen eşyanın ithal amacı dışında; kullanımı, tahsis edilmesi, satılmasında suçlu 3 aydan 1 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Ülkeye petrol araması yapabilen gemiyi getirdik, daha sonrada başkasına devrettik.)

6)İthali kanun gereği yasak olan eşyayı ithal eden kişi fiili daha ağır bir cezayı gerektiren suç oluşturmadığı taktirde 2 yıldan 6 yıla kadar hapis ve 20.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. İthali yasak eşyayı bu özelliğini bilerek satın alan, satışa arz eden, satan, taşıyan veya saklayan kişi aynı cezayı alır. (Örneğin: Uyuşturucu ve tarihi eser bunların yurt dışından alınması yasaktır. Bunu yapan ve yataklık edenler bu cezayı alır.)

7)Antrepo veya geçici depolama yerlerindeki serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı gümrük idaresinin izni olmadan kısmen veya tamamen çıkaran veya değiştiren kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası verilir. (Örneğin: Antrepodaki araçları, benzin varillerini gümrük idaresinin izni olmadan çıkartırsan cezayı yersin.)

8 )Geçici ithalat dâhilde işleme ve gümrük kontrolü altında işleme rejimi çerçevesinde ülkeye getirilen eşyayı gümrük işlemlerini gerçekleştirmeksizin serbest dolaşıma sokan kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası verilir.

 9)Genel düzenleyici idari işlemlerle ithali yasaklanan eşyayı ithal eden kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerinin 4 katı kadar idari para cezası verilir. Eşyanın değersiz atık veya atık maddesi olması durumunda idari para cezası dökme halinde ton başına 20.000 tl ambalajlı ise ton başına 400 tl olarak hesaplanır. (Örneğin: Doğada zor kaybolan kimyasal maddelerden olan radyoaktif ürünün getirilmesi yasaklanmışsa ve gene de sokulmaya çalışılıyorsa cezayı yersin.)

10)İthali lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabii olan eşyayı aldatıcı işlemlerle ithal eden kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerlinin 2 katı idari para cezası verilir. Eşyanın değersiz atık veya maddesi olması durumunda ise dökme yükte ton başına 5.000, ambalajlı ise kap başına 100tl ceza verilir.(Örneğin: Elektronik malzemelerde TSE belgesi gereklidir. Ancak eşyayı sokan kişi bunun sahtesini yapıp gümrüğe sunarsa cezayı yer.)

11)İhracı kanun gereği yasak olan eşyayı Türkiye’den ihraç eden kişi daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç işlemediyse 6 aydan 2 yıla kadar hapis ve 5.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Devlete ait dokümanların ya da uyuşturucu malzemelerinin satışı)

12)Genel düzenleyici idari işlemlerle ihracı yasaklanan eşyayı ihraç eden kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası verilir. Lisan, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk ya da yeterlilik belgesine tabii olan eşyanın gümrüklenmiş değerinin yarısı kadar idari para cezası verilir. (Örneğin: Şekerin ihracatı kota nedeniyle yasaklanmasına rağmen sokarsan 2 katı idari para cezası yersin. Ancak İhracı ön izne bağlı olan örneğin tohumlar, Tarım ve köy işleri bakanlığından izin almadan sokarsan yarısı kadar ceza yersin.)

13)İhracat gerçekleşmediği halde gerçeklemiş gibi göstermek ya da gerçekleştirilen ihracata konu malın cins miktar subvansiyon (Hükümetin teşvik amacıyla yaptığı parasal yardım) veya parasal iadelerden yararlanmak suretiyle haksız çıkar sağlayan kişi bir yıldan 5 yıla kadar hapis ve 10.000 güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. (Örneğin: Koç ingiltereye beyaz eşya satıyor devlette Koç’a vergide %18 yerine %10 alıp parasal yardım yapıyor. Ancak koç bunu devleti kandırıp satıyormuş gibi gösterirse cezayı yer.)

14)Gümrük vergileri ödenmek suretiyle ihraç edebilen eşyayı gümrük işlemlerine tabii tutmaksızın veya aldatıcı işlemlerle vergileri kısmen veya tamamen ödenmeksizin Türkiye’den ihraç eden kişiye eşyanın gümrük vergilerinin 2 katı kadar idari para ceza verilir. (Örneğin: Telefon kaçakçılığı yapıldığında yakalandığında cezayı yersin.) 

TAŞIMAYLA İLGİLİ GÜMRÜK İŞLEMLERİ

TIR KARNESİ: Kara yoluyla taşınan eşyayı yol boyunca minimum bürokratik işlem altına alan uluslar arası kara yolu taşıma belgesidir. Tır karnesi uluslar arası ticaretin kolaylaştırılmasını sağlayan gümrük transit belgesidir. Eşya tır karnesi himayesinde hareket noktasından gümrük idaresinden varış noktasındaki gümrük idaresine kadar bir prosedürün altında taşınmaktadır. Her tır karnesinin farklı referans numarası vardır. Kapsadığı sayfa sayısını göre 4-6-14-20 yaprak olmak üzere çeşitlere ayrılmıştır. (Örneğin 6 yapraklı Tır karnesi 6 Gümrük idaresi arasında kullanılmaktadır.) Tır karnesi tek bir tır taşıması için düzenlenir. Tır karneleri TOBB’un yetki odaları tarafından verilmektedir. Tır taşıma sözleşmesine imza atmayanlar Tır karnesini kullanamazlar.  

TIR KARNESİ’NİN FAYDALARI:

1)Ticareti ve taşımacılığı kolaylaştırır.
2)Sınır geçişlerindeki gecikmeleri önler. Formaliteleri azaltarak taşıma maliyetini azaltır.
3)Standart kontrollerin uygulanmasını ve standart belgelerin kullanılmasıyla geçişleri kolaylaştırır ve sonuç olara uluslar arası ticaretin gelişmesini teşvik eder.

TAŞIMA SEKTÖRÜ İÇİN FAYDALARI:

1)Eşyaların uluslar arası sınırları geçerek bir yerden başka bir yere en az müdahale ile taşınmasını sağlar.
2)Gecikmeler ve geçiş maliyetleri azalır.
3)Belgeler basitleştirilmiş ve standartlaştırılmıştır.
4)Geçiş sınırından gümrük garanti depozitosu vermeye gerek yoktur. (Her geçiş kapısında para veriyorduk, Ülkeyi terk ederken depozitoyu geri alıyorduk ancak giriş bedeli geri alınmıyordu. Bunlar tır karnesiyle ortada kalktı.)  

GÜMRÜK MAKAMLARI İÇİN FAYDALARI:

1)Sadece iyi niyetli kişilerin Tır Karnesi kullanmasına izin verilir. Buda sistemin güvenliğini artırır.
2)Eşyaların geçişlerinde muane ihtiyacını azaltır. (Sadece kırmızı hatta malların muanesi gerçekleştirilir. Transit geçişlerde mesela Bulgaristan dan Almanya'ya giden araç Türkiye'de ve diğer ülkelerde tek tek araç kontrolü yapılıyorken, tır karnesiyle bu ortadan kalktı. Muane varış gümrük idaresinde yapılmaktadır.)
3)Gümrük kontrolünü ve dokümantasyonunu kolaylaştırır. (Sadece tek tır karnesiyle işlem yapıldığından işlemler kolaylaşır. 3 Belgeyi incelemek zamanımız alır ve araç bekler ancak tek bir tır karnesi zamandan tasarruf sağlar.)
4)İthalat ve ihracat için iç gümrükleme noktalarını kullanarak gümrük personelinin daha verimli çalışma imkânını sağlar.

TIR KARNESİ KULLANMA HAKKININ İPTALİ

Aşağıdaki belirtilen hallerde; karne sahibinin kullanma hakkı iptal edilir:  
1)Karne sahibinin kendi isteğiyle sisteminden çıkmak istemesi
2)Yetkili belgesinin süresiz iptal edilmesi (bir daha sisteme geri dönemezler)
3)Karne sahibinin iflas etmesi veya yükümlüklülerinin yerine getiremeyecek şekilde mali sıkıntı içerisine düştüğünü tespit edilmesi
4)1 yıl veya daha fazla süreyle tır karnesinin kullanılmaması
5)Kendisinin sebep olduğu bir gümrük olayının çözümünde talep edilen bilgi, belge ve teminatların sunmayarak karne sahibinin kefil kuruluşla iş birliği yapmaması.
6)Karne sahibinin sürekli veya defalarca gümrük ve vergi ihlalinde bulunduğunu tespiti veya nitelikte ihlalde bulunacağı yönde belirtilerin tespit edilmesi
7)Kefil kuruluş IRU tarafından yapılan bir karne sahibinin tır sisteminden ihraç talebinin gerekçeleriyle birlikte bildirilmesinin ve bu gerekçelerden karne sahibinin ihraç sistemine konu ihlalin tır karnesi kullanma hakkının iptalini gerektirecek nitelikte olduğunu anlaşılması
8 )Herhangi bir sözleşmeye taraf ülke idaresi tarafından karne sahibinin sisteminden ihraç edildiğinin gerekçeleriyle birlikte bildirilmesi ve bu gerekçelerden karne sahibinin ihraç işlemine konu ihlalinin tır karnesi kullanma hakkının iptali gerektirecek nitelikte olduğunun anlaşılması.
9)Karne sahibinin tır karnesini gümrük müsteşarlığı tarafından doğrudan iptal edilmesi.

TIR İŞLEMLERİ YAPMAYA YETKİLİ ODALAR

1)Antakya Ticaret ve Sanayi Odası
2)Bolu………………………………………
3)Bursa……………………………………..
4)Mersin………………….
5)Trabzon………………..
6)Ankara Ticaret Odası
7)Gaziantep…………………………
8 )İstanbul Ticaret Odası…………….
9)İzmir……………….
10)Kayseri…………………
11)Konya…………………

ATA KARNESİ:

ATA Karneleri Uluslar arası ATA sözleşmesi ve eşyanın yurt dışına çıkarılma amacına göre farklılık gösteren ek sözleşmeler kapsamında taraf ülkeler arasında başka herhangi bir belgeye gerek duymaksızın eşyanın geçici olarak ithalat ve ihracatını sağlayan gümrük belgesidir. Bir ATA Karnesiyle gelen tüm eşyalar için ithalat işlemi sırasında ne gümrüklerce ne de ithalatçı tarafından başka bir işlem yapılmaz. ATA Karnesi eşyanın gerek ithalatında gerekse yeniden ihracatında gümrüklerden geçiş süresinin kısaltılmasını sağlar. ATA Karnesi sahiplerine, geçerlilik süresi devam ederken (Bu süre Karne düzenleme tarihinden itibaren 1 Yıl’dır.) birden fazla sözleşmeye taraf ülkeye geçici ithalat yapma olanağı sunar. ATA Karnesi Tic. Odasından alınır.

ATA KARNESİ’NİN KULLANIM AMAÇLARI:  

-Sergi, fuar, toplantı vb. etkinliklerde tesir edilecek veya kullanılacak eşyalar için.
-Mesleki malzemeler için.
-Konteynır, palet, ambalaj, numuneler ve ticari bir işlemle ilgili olarak ithal edilen diğer eşyalar için.
-İmalat amacıyla ithal edilen eşyalar için.
-Eğitsel, bilimsel veya kültürel amaçlarla ithal edilen eşyalar için
-Yolcu eşyası ve sportif amaçlarla ithal edilen eşyalar için.
-Turistlik tanıtım malzemeleri için.
-Sınır ticareti kapsamında ithal edilen eşyalar için.
-İnsani amaçlarla ithal edilen eşyalar için.
-Hayvanlara ilişkin eşyalar için.

ATA KARNESİ KULLANICISI’NIN UYMASI GEREKEN KURALLAR: 

1)ATA Karnesi kapsamında ithal edilen mallar satılamaz. (Satılırsa, uygun gümrük vergisi bedelleri ve ATA Karnesi ile gittiği için ödenmesi gereken cezaları öder.)
2)Malların geri ihracı için yabancı gümrük tarafından belirlenen süre karnesini geçmez.
3)Malların geri ihracı için yabancı gümrük tarafından belirlenen sürede malları geri ihraç edilmesi şartı.
4)ATA Karnesi sahibi malların ithal edildiği ülke gümrük kurallarına uymak zorundadır.
5)Ziyaret edilen her ülkeden giriş ve çıkış tastiğinin doğru alınması gerekmektedir.
6)Eğer mallar tahrik ve kaybolma ya da çalınma sebebiyle yurda geri giriş yapmaz ise dâhile kapsamında bulunan mallarda geri getirilir.
7)ATA Karnesinin kendisinin kaybolması durumunda karne sahibi derhal polisi veya gümrüğü haberdar etmek zorundadır.
8 )ATA Karnesi süresi bittiğinde alındığı odaya geri iade edilmesi mecburidir.

ATA KARNESİN DE KULLANILMAYAN EŞYALAR:

Bitkiler, temizlik malzemeleri, gıda maddeleri, broşür gibi eşya ve hediye edilen, atılan, bozulan veya dış ülkelerde kullanılan tüketim malzemeleri ATA Karnesi kapsamında değildirler.

ATA KARNESİ VEREN ODALAR:

-Ankara Ticaret Odası
-Adana…
-Gaziantep…
-İstanbul…
-İzmir…
-Antalya Ticaret ve Sanayi Odası
-Bursa…
-Mersin…
-Trabzon…

HAZIRLAYAN: HALİT CAN DÜNDAR
ÖĞRETMEN: SERKAN POLAT

3 yorum:

  1. ATA BELGESİ YOKMUYDU VARSA EKLENİCEK Mİ??

    YanıtlaSil
  2. Blogumuzun Duyuru köşesinde de belirtiğimiz üzere "Gümrük çalışma kağıdı güncellenecektir." Yani ATA belgesi ve daha kaç konu eksikse eklenecektir.

    YanıtlaSil
  3. vayyyy site www

    YanıtlaSil