http://bilgistok.blogspot.com.tr/ |
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ
-Milli edebiyat 1911’ de Selanik de çıkan “Genç Kalemler” dergisinin etkisiyle başlar. Özellikle
Ömer Seyfettin’in yazmış olduğu “Yeni Lisan”
makalesinin etkisiyle başlamıştır.
ÖZELLİKLERİ:
-Sanat-Toplum için, millet içindir anlayışı vardır.
-Bu dönemde dil sadeleştirilmiştir. Dilimizde
karşılığı olmayan Arapça-Farsça kelimeler dışında yabancı kelimler
kullanılmayacaktı.
-Aruz yerine hece ölçüsü kullanılmıştır. Halk
edebiyatı nazım birimi kullanılmış en çok kullanılanı da dörtlüktür.
-Süslü sanatlı söyleyişten uzak durmuşlardır. İstanbul
ağzı esas alınmıştır.
-Bu dönemde konu olarak Anadolu’nun içinde bulunduğu
durum, Anadolu insanı, Savaş ve Türkçülük konuları işlenmiştir. Mekân olarak
daha çok Anadolu’dur.
www.halitcandundar.wordpress.com |
Temsilcileri: Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem,(Derginin Kurucularıdır.) Mehmet Emin Yurdakul, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin,
Bağımsız Yazarlar: Yahya Kemal Beyatlı, Mehmet Akif Ersoy, Halit Refik
Kaya.
ÖĞRETİCİ METİNLER VE YAZARLARI
Milli edebiyat döneminde öğretici metinler daha çok Türkçülük
düşüncesini, Yeni Lisan Hareketini ve Anadolu’nun içinde bulunduğu durumu
anlatmak için kullanılmıştır. Bu dönemde amaç halkı bilgilendirmek ve
bilinçlendirmek olduğu için yazı dili konuşma diline yakınlaştırılmıştır. Bu
şekilde halkın okuma ve yazma oranları artırılmak istenmiştir.
ZİYA GÖKALP:
Milli Edebiyat Dönemi’nin, Yeni Lisan Hareketinin ve Türkçülük Akımının
fikir babasıdır. Türk
edebiyatında Türk tarihini onun kadar inceleyen başka bir yazar yoktur. Yaptığı
sosyolojik gelişmeler ile sosyoloji ilminin gelişmesinde katkısı olmuştur. Şiir
ve düz yazıyı düşüncelerini yaymak için araç olarak kabul etmiştir. Türk
masalları ve destanları üzerine çalışmalar yapmıştır. ESERLERİ;
Şiirleri: Kızıl
Elma, Altın Işık, Yeni Hayat,
Düz Yazıları: Türkçülüğün
esasları, Türkleşmek-İslamlaşmak-Muasırlaşmak, Türk Medeniyet
Tarihi, Türk Töresi, Türk Ahlakı, Malta Mektupları…
ALİ CANİP YÖNTEM:
Milli edebiyatın öncülerinden bir yazardır. Ömer
Seyfettin ile birlikte “Genç
Kalemler”
dergisini çıkarmış Sanatçı kişiliğinden daha çok düşünce yazılarıyla dikkat
çekmiştir.
ESERLERİ:
Şiir: Geçtiğim Yol
Şiir: Geçtiğim Yol
Düz Yazı: Türk
Edebiyatı Antolojisi, Milli edebiyat meseleleri ve Ali Canip Bey ile
münakaşalar, Ömer Seyfettin ve eserleri…
MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ:
Fecri Ati de şiir ile edebiyata giren sanatçı daha
sonra Milli edebiyata katılmıştır. Ziya Gökalp’ın çıkarmış olduğu “Yeni Mecmua”
dergisinde hece ölçüsüyle ulusal temalı şiirler yazmıştır. Sonraları Türkoloji
alanında önemli çalışmalar yaptı. “Türkiye Enstitüsünü” kurdu. Bu alanın
dünyaca ünlü bilim adamı olduğu “Ordinaryus” profesörlük rütbesine
ulaştı. Özellikle Hoca Ahmet Yesevi ve Yunus Emre gibi
değerleri dünyaya tanıttı. ESERLERİ;
Türk edebiyatında ilk mutasavvıflar, Türk edebiyatı
tarihi, Türk Dil ve Edebiyatı araştırmaları, Türk saz şairleri…
HAMDULLAH SUPHİ TANRI ÖVER:
TBMM ilk İstiklal Marşını okuyan kişidir. Fecri Ati şiir ile edebiyatına
giren sanatçı daha sonra Milli edebiyata katılmıştır. Milli mücadele ve
Cumhuriyet yıllarında milletvekili bakan ve büyük elçi olarak önemli görevler
yaptı. Şairliğinden çok hatipliğiyle tanınmaktadır. ESERLERİ;
Hitabe ve makaleleri, Dağ yolu, Güne bakan…
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ŞİİR
Sade dil ve hece ölçüsüyle yazılan şiir:
Dili sadedir. Hece ölçüsü ve dörtlük esas alınmıştır.
Bu şiir anlayışında halkı bilinçlendirmek olduğundan dolayı sanatsal yönü zayıf
kalmıştır. Bu dilde sadeleşme ayrıntılı ve büyük ölçüde gerçeklemiştir. Yurt ve
insan sevgisi en çok işlenen konulardır.
MEHMET EMİN YURDAKUL
Sade dil ve hece ölçüsüyle yazılan şiirin yegâne
temsilcisidir. Şiiri kendi duygu ve düşüncelerini aktarmada araç olarak
kullandığından şiirin sanat yönü zayıf kalmıştır. O usta bir şairden ziyade
yenilikçi bir şairdir. Memleketçi edebiyatın oluşmasında önemli rol oynamıştır. ESERLER;
Şiir: Ey
Türk Uyan, Türkçe Şiirleri, Türk Sazı, Türk Sesleri, Ordunun destanı, Aydın
Kızlar…
Düz yazı: Fazilet
ve Asalet, Türk’ün Hukuku…
SAF (Öz) Şiir:
Bu şiir anlayışında bireysel duyarlılıklar, tarihi
konular, zaman, soyut güzellikler, doğa olaylarının güzelliği ve insana olan
etkisi gibi konular ele alınır. Şiirde; Lirizm, ritim, duyguya ağırlık verme,
söyleyiş güzelliği, iç ahenk gözetilmektedir. Bu şiirde imgeler ve söz
sanatları önemli yer tutar. Bundan dolayı sanat-sanat anlayışı daha fazladır.
Bu şiir akımında “neoklasizm” akımı etkilidir. Temsilcisi: Yahya Kemal Beyatlı’dır.
YAHYA KEMAL BEYATLI
Saf öz şiir’in Türk Edebiyatında en güçlü
temsilcisidir. Sanat-Sanat için anlayışına sahiptir. Aruz veznini en
iyi kullanan ve aruzla Türkçeyi en iyi bağdaştıran 3 şairden biridir.
(Diğer
ikisi;
Tevfik Fikret ve Mehmet Akif Ersoy’dur.) “ok” şiiri hariç bütün şiirlerini
aruzla yazmıştır. “Neoklasik” akımının temsilcisidir. Neoklasik
(Yeni Klasik): Tarih bilincinin, insani değerlerin özellikle erdemin ön planda
tutulduğu akımdır. Osmanlı medeniyet ve kültürlerine bağlılık, vatan ve millet
sevgisi özellikle İstanbul sevgisi (Kendisine İstanbul şairi de denir.) ve tarih en çok işlediği konulardır. Duygu, düşünce
ve hayali ustalıkla birleştirir. Aşk, tabiat, ölüm ve sonsuzluk gibi temaları
çok işler. Şiirde; musiki, ritim ve iç ahenge önem verir. Eserlerinin tamamı
ölümünden sonra düzenlenip yayınlandı.
ESERLERİ:
Şiir: Eski
şiirin rüzgârıyla, Kendi gök kubbemiz, Rubailer ve Ömer Hayyam Rubabi
Düz yazı: Aziz
İstanbul, Eğil dağlar, Şinasi ve edebi porteler, Edebiyata dair çocukluğum,
gençliğim ve siyasi hatırlatma
Halkın Yaşayış Tarzını ve Değerlerini Anlatan Manzumeler
Manzum hikâye şiirleştirilmiş hikâye demektir. Bu şiir
anlayışında; halkın sorunları, adaletsizlik, dini ve ahlaki yozlaşma, dinden
uzaklaşma gibi sosyal ve dini konular işlenir. Bu şiirde ahengi sağlayan
unsurlar; ritim, ses akışı, ses benzeşmeleri, “konuşulan dilin” kullanılması ve doğal söyleyiştir.
Şiir dili nesir diline yaklaştırılmıştır. Bu şiir anlayışının temsilcisi:
Mehmet Akif Ersoy’dur.
MEHMET AKİF ERSOY
İstiklal Marşı şairimiz Mehmet Akif Ersoy edebiyat
dünyamıza 1908’de katılmış ve bağımsız olarak devam etmiştir. Sebilür Reşat ve Surat-ı Müstakım
dergilerini çıkarmıştır. Bu dergilerde dini konulara, ahlaki yozlaşmalara,
halkın sorunlarına önemli derecede yer vermiştir. Realist akımın etkisindedir.
Hayal ile alışverişi yoktur. Bütün şiirlerini aruzla yazmıştır.
Manzum hikâye türünün en büyük temsilcisidir. Nazmı nesre yaklaştırmıştır.
Genellik şiirlerini
mesnevi biçiminde yazmaktadır. Aruzla
Türkçeyi en iyi bağdaştıran 3 şairden biridir. Milli mücadele döneminde
Anadolu’ya geçerek halkı savaşa karşı motive etmiştir. Epik, lirik, didaktik
özellikte bir anlatımı vardır. Türk edebiyatında İslamcılık akımının temsilcisidir. İstiklal marşı dışındaki en büyük
eser bütün şiirlerini içeren ve 7 bölümden oluşan “Safahat” adlı kitaptır.
SAFAHAT’IN BÖLÜMLERİ:
1)Safaht 2)Hakkın Sesleri 3)Süleymaniye
Kürsüsünde 4)Fatih Kürsüsünde 5)Hatıralar 6)Gölgeler 7) Asım
KİTAPTAN BÖLÜMLER
Mai ve Siyah
|
İntibah
|
|
Yapı
|
Roman
|
Roman
|
Tema
|
Hayat-hakikat
çatışması
|
Hayat karşısında Akif
Bey’in tecrübesi ve yıkımı
|
Kişiler
|
Ahmet Cemil, Lamia
|
Ali Bey, Dilaşub,
Mahpeyker
|
Dil-anlatım
|
Ağır / Realizm
|
Daha anlaşılır /
Romantizm
|
Benzerlikler
|
Her ikisi de roman
|
|
Farklılıklar
|
Sanat-Sanat ve Relizm
var
|
Sanat-toplum ve
Romantizm
|
Sayfa:130
Türk toplumuna Batı’da
gelişen düşünce, yönetim biçimi, yaşam tarzını uygulayarak ülkenin
gelişmesini, kalkınmasını sağlamak
|
BATICILIK
|
Osmanlı Devleti’nin
kuruluş ve yükselme dönemlerinde sahip oldukları zihniyetin sanatta ve
edebiyatta da takip edilmesini sağlamak
|
OSMANCILIK
|
İslam’ın dönemindeki
değerleri xx. Yüzyılın başlarına taşıyarak Türk toplumunu içinde bulunduğu
bunalımdan kurtarmak
|
İSLAMCILIK
|
Türk toplumunun uzak
geçmişinde kazandığı değerlerin araştırılmasını ve bilinmesini, halkın yaşama
biçiminin ve değerler dünyasının araştırılmasını sağlamak
|
MİLLİYETÇİLİK
|
Sayfa:148
Ölçütler
|
Vatan
|
Gece
|
Seyfi Baba
|
Yapı
|
Şiir
|
Şiir
|
Manzum Şiir
|
Tema
|
Vatan
|
Gece ve Mehtap
|
Sosyal Mesele (Mesaj)
|
Ses ve Söyleyiş
|
Hece ölçüsü
|
Aruz ölçüsü-Ritim
|
Aruz ölçüsü
|
Dil ve Anlatım
|
Anlaşılır
|
Anlaşılır
|
Anlaşılır
|
Sayfa: 165
CENGE GİDERKEN
Ben bir Türk’üm dinim, cinsim uludur.
Sinem, özüm ateş ile doludur.
İnsan olan vatanının kuludur.
Türk evladı evde durmaz; giderim!
Yaradan’ın Kitab’ını kaldırmam,
Osman’cığın bayrağını aldırtmam,
Düşmanımı vatanıma saldırtmam,
Tanrı evi viran olmaz; giderim!
Bu toprak ecdadının ocağı,
Evim, köyüm hep bu yerin bucağı,
İşte vatan! İşte Tanrı kucağı!
Ata yurdun evlat bulmaz; giderim!
Tanrı’m şahit, duracağım sözümde,
Milletimin sevgileri özümde,
Vatanımdan başka şey yok gözümde,
Yar yatağın düşman almaz; giderim!
Ak gömlekle gözyaşımı silerim.
Kara taşla bıçağımı bilerim.
Vatanım için yücelikler dilerim.
Bu dünyada kimse kalmaz; giderim!
Sayfa:167
1.Mısra: “
a-a-a-b” Düz kafiye var. “dur” redif. “lu” tam uyak
2.Mısra: “c-c-c-b”
Düz kafiye var. “dırtmam” redif “al” tam uyak. “a” asonans “m” aliterasyon
3.Mısra “d-d-d-b”
Düz kafiye var. “cağ” zengin uyak “ı” redif.
4.Mısra “e-e-e-b”
Düz kafiye var. “ümde” redif “öz” tam uyak
5. Mısra “f-f-f-b”
Düz kafiye var. “erim” redif “il” tam uyak
Not:Tüm
mısralardaki “Bu dünyada kimse kalmaz; giderim!” rediftir.
SESSİZ GEMİ ŞİİRİ’NİN AHENK UNSURLARI
1.Dörtülük:
-Zamandan –Limandan | -dan: Redif, -man: Zengin
kafiye, (a,a)Düz kafiye var. Asonans olarak “a” vardır.
2.Dörtlük:
-Yol –Kol | -ol: tam kafiye, “l” harfi ile
aliterasyonvardır. (b,b) Düz kafiye var.
3.Dörtlük:
-Elemli –Demli | -li: redif, -em: tam kafiye(c,c) Düz
kafiye var.
4.Dörtlük:
5.Dörtlük:
-Bekler –Dönmeyecekler | -ekler: zengin kafiye, “i-e”
harfleri asonanstır. (e,e) Düz kafiye vardır.
6.Dörtlük:
-Yerinden –Seferinden | -inden: redif, -er: tam
kafiye(f,f) Düz Kafiye var.
Not: Buradaki
şiirler dışında sınavda; Küfe, Çanakkale Şehitleri, Bülbül şiirleri'nin aheng
unsurları ve anlamlarıda dahildir. Bu şiirleri işleme fırsatımız olmadığından
dolayı buraya yazamadık.
HAZIRLAYAN: HALİT CAN DÜNDAR
sınav ne zaman
YanıtlaSileyvallah...
YanıtlaSiliyiymiş bunlar elinize sağlık
YanıtlaSilTeşekkür Ederiz
YanıtlaSildevamı yokmuydu bu şiirlerin:S
YanıtlaSilVar ama burada sadece derste işlediklerimiz var. İşlemediğimiz Diğer şiirlerin ismini verdim çalışın...
YanıtlaSilçok işime yaradı saol
YanıtlaSil