http://bilgistok.blogspot.com.tr/ |
Uluslararası alanda
kara yolu taşıma işlemlerinde yasal dayanak CMR sözleşmesidir. Tüm ülkelerde
ortak geçerliliği olan sözleşmedir. Kamyon konşimentosu (Truck bill of loading)
da denilen bu belge kamyon veya tır ile yapılan uluslararası taşımacılıkta CMR gereğince
düzenlenen bir taşıma sözleşmesidir. Bu anlaşma kapsamında malla ilgili hasar,
kayıp, zarar ve gecikmelerde gönderen-taşıyan-alıcı arasında sorumluluk ve
yükümlülükleri belirten bir sözleşme yapılmaktadır.
BELGENİN ÖZELLİKLERİ
Bu belgenin kullanılabilmesi
için eşyanın taşıyıcıya teslim edildiği yer ile bunların gönderilene teslim
edileceği yerin iki ayrı devletin sınırları içinde bulunması ve bu iki
devletten en az birinin CMR’ ye taraf olması gerekir.
Navlun komisyoncusu
veya taşımacılık şirketi tarafından alıcıya düzenlenir. Malların belirtilen
şartlarla taşınmak üzere iyi durumda teslim alındığını ve taşıma sözleşmesinin
yapıldığını gösteren hukuki bir delildir. Ciro edilemez. Bu belge dört nüshada düzenlenir.
1.Kopya: Tarife Kontrolü, 2.Kopya: Gönderici (Mavi) 3.Kopya: Alıcı (Pembe)
4.Kopya: Taşıyıcı (Sarı)
CMR Anlaşmasına dâhil ülkeler şunlardır:
Avusturya, Almanya, Belçika, Bulgaristan, Cebelitarık, Çekoslovakya, Danimarka, Fransa, Finlandiya, Hollanda, İngiltere, İspanya, İsveç, İtalya, Lüksemburg, Yugoslavya, Kuzey İrlanda, Yunanistan, Portekiz, Norveç, Polonya.
DEMİR YOLU TAŞIMA SÖZLEŞMESİ
Taşıma Sözleşmesinin Tanımı: Freight
Forwarder (Taşıma işleri organizatörü-Lojistik firma) ile taşıyıcı arasında
taşıma için yapılan anlaşmaya taşıma sözleşmesi denir. Taşıma sözleşmeleri
taşıma belgesinin üzerinde yapılır.
HAMULU SENEDİ (CIM Rail Consigment Note): Trenle
taşımacılıkta kullanılan taşıma belgesi olup CIM (Malların demir yolu
taşınmasına ilişkin uluslar arası taşıma) anlaşmasına tabii olarak düzenlenir.
Ciro edilmez.
TAŞIMA BELGESİ ÇEŞİTLERİ:
1)Hamiline yazılı taşıma belgesi: Üzerinde
yazılı istasyonlar arasında yolcu trenlerinde yolculuk hakkı veren belgedir. Bu
belgeyi kim taşıyorsa eşya ve seyahat onun hakkıdır.
2)İsme yazılı taşıma belgesi: Bu
senetler, alıcının gıyabında doldurulur ve taşıma belgesi olarak kabul edilir.
Eşya varış noktasın da alıcısına teslimiyle biter. Alıcı bu belgeyi
imzaladıktan sonra gönderici eşya üzerindeki hakkını kaybeder.
İsme Yazılı Taşıma Belgeleri: Küçük hız, Büyük hız, Mesajeri, Bagaj, Kargo’dur.
İsme Yazılı Taşıma Belgeleri: Küçük hız, Büyük hız, Mesajeri, Bagaj, Kargo’dur.
TAŞIMA BELGESİNİN (CIM) KAPSAMI:
Taşıma belgesi ve
ekleri Fransızca veya Almanca çevirisi ile çıkış ülkesinin resmi lisansında
gönderici tarafından doldurulur. Eşya taşıma belgesinde, ilgili pozisyon
numarasıyla sınıflandırma listesinde adı birlikte belirtilmelidir. Böyle bir ad
yoksa ticaretteki adı yazılmalıdır. Özel tarife ön görülmüşse gönderici bunun
uygulanmasını talep etmelidir. Her gönderici için taşıma belgesi düzenlenmesi
gerekir. Gönderici çıkış garında doldurulmuş taşıma sözleşmesini sunmalıdır.
Taşıma belgesi üzerine kaydedilen bilgilerin latin harfler ile yazması gerekir.
CIM TAŞIMA BELGESİNDE ZORUNLU BİLGİLER:
-Varış
garının adı
-Alıcının adı ve
adresi
-Eşyanın cinsi
-Eşyanın miktarı
-Koli âdeti ve
ambalaj durumu
-Vagonun numarası
TAŞIMA SÖZLEŞMESİNDE DEĞİŞİKLİKLER
1)Lojistik Firma Tarafından Yapılan
Değişiklik: Aşağıdaki konularda değişiklik yapılabilinir. Buradaki
bilgiler bildiri aracılığı ile verilmesi gereklidir. Bu bildiri, çıkış garı
aracılığıyla ve lojistik firma tarafından imzalanması gerekir.
-Eşyanın çıkış garına
geri çekilmesi
-Eşyanın yolda
durdurulması
-Eşyanın tesliminin
ertelenmesi
-Eşyanın taşıma
belgesinde yazılı alıcıdan başka bir şahsa teslim edilmesi
-Eşyanın varış
garının dışında başka bir garda teslim edilmesi
-Eşyanın gönderildiği
gara geri gönderilmesi
2)Alıcı Ülkesindeki Lojistik Firma
Tarafından Yapılan Değişiklik: Lojistik firma varış
ülkesindeki taşımaya ait masrafları üstlenmediği taşıma belgesine “Alıcı
sonradan talimat vermeye yetkili değildir.” Kaydını koymadığında taşıma belgesi
üzerinde aşağıdaki değişikleri yapabilir.
-Eşyanın yolda
durdurulması
-Eşyanın tesliminin
ertelenmesi
-Eşyanın taşıma
belgesinde yazılı alıcının dışında bir şahsa teslimi
-Eşyanın taşıma
belgesinde yazılı varış garının dışında bir garda teslimi
DEMİR YOLU TAŞIMA BELGESİNİN DÜZENLENMESİ:
Taşıma belgesine yazılacak isim ve adreslerin noksan veya yanlışlığından dolayı, teslimatta meydana gelecek gecikmelerden TCDD (T.C Devlet Demiryolları) sorumlu değildir. Gönderici, eşyanın cinsini ve ağırlığını doğru olarak bildirmek zorundadır. Taşıma sırasında eşyanın kırılmaması ve bozulmaması için yeterli ambalaj içinde olması gerekir. Eşyanın gönderilmesi sırasında koruma amacıyla gönderici bir kişiyi tayin edebilir. Gönderici eşya varış yerine ulaşmasından sonra belge üzerinde kayıtlı alıcı veya varış istasyonunu değiştirme hakkına sahiptir. Alıcı gelen eşyayı “tekrar sevk” işlemi ile başka istasyona gönderebilir. Taşımayı kabul edilen eşya TCDD tarafından sigortalanmaktadır.
Taşıma belgesine yazılacak isim ve adreslerin noksan veya yanlışlığından dolayı, teslimatta meydana gelecek gecikmelerden TCDD (T.C Devlet Demiryolları) sorumlu değildir. Gönderici, eşyanın cinsini ve ağırlığını doğru olarak bildirmek zorundadır. Taşıma sırasında eşyanın kırılmaması ve bozulmaması için yeterli ambalaj içinde olması gerekir. Eşyanın gönderilmesi sırasında koruma amacıyla gönderici bir kişiyi tayin edebilir. Gönderici eşya varış yerine ulaşmasından sonra belge üzerinde kayıtlı alıcı veya varış istasyonunu değiştirme hakkına sahiptir. Alıcı gelen eşyayı “tekrar sevk” işlemi ile başka istasyona gönderebilir. Taşımayı kabul edilen eşya TCDD tarafından sigortalanmaktadır.
CIM TAŞIMA BELGELERİ:
-Eşya taşımaları için
CIM taşıma belgesi
-Konteynır taşımaları
için CIM kombine taşıma belgesi
CUV VAGON BELGESİ: Dolu
gelip boşaldıktan sonra boş iade edilecek demir yolu idaresi vagonları için
düzenlenmesi gereken belgedir.
KOMBİNE TAŞIMACILIK BELGESİ (FIATA
CERTİFİCATE)
Freight forwarder: Bu
FBL’yi düzenleyen ve üzerinde ismi olan, taşıyıcı olarak kombine taşımacılık
sözleşmesinin yerine getirilmesi için sorumluluk alan kombine taşımacılık
operatörüdür.
Merchant (Tüccar): Sevk
eden, gönderen ve alıcı, bu FBL’yi elinde bulunduran alıcı ve malın sahibi
terimlerini içerir ve aynı zamanda bu anlama gelir.
Taşıtıcı (Consignot): Freight
forwarder ile beraber kombine taşımacılık sözleşmesi imzalayan kişi.
Alıcı (Consignee): Freight
forwarder’den yükü teslim almakla yetkili kılınmış kişidir.
Yüklenilmiş (Taken into Change): Yükün
idaresinin alındığı ve bu FBL’de belirtilmiş olan malın teslimat yerinde
freight forwarder tarafından temin edilmeyen paketler güverte üstünde mi, yoksa
altında mı taşınacağı ile ilgilenmeden tüm bu mülkiyetlere verilen isimdir.
FCA: Bir taşıma sözleşmesi
mukabilinde yükü taşımak üzere elleçlemesini gerçekleştiren kişi.
FBL’NİN SORUMLULUĞU: Lojistik
firmanın FBL’yi keser kesmez taşıyıcı sıfatını ve sorumluluğunu üstlenmesi
sebebiyle kendini korumak için sigortaya ihtiyaç duyucağı açıktır. Ayrıca bu
sigorta, lojistik hizmetlerinin pazarlama amaçları açısından da
gereklidir.
“Ciro edilebilir
FBL’de normalde taşıyıcının cirosuyla (tek bir imzasıyla) FBL hamili varış
yerinde yükü teslim alabilmektedir. Ciro edilemez FBL’de ise alıcının açık
ünvanı çıkışta konşimento üzerinde belirtilmelidir.”
UYGULAMA KOŞULLARI:
Madde 1: Her
ne kadar başlıkta “ FIATA Kombine Taşımacılık Konşimentosu” olarak belirtilse
de bu şartlar sadece bir nakliye şekli kullanıldığında da uygulanılabilinir.
Tarafların gönüllü anlaşmalarına bırakıldığı için tek modlu bir taşımada
kullanılmasını engelleyici hiçbir sakınca yoktur.
Madde 2-Bu FBL’nin yayımlanması: Bu
FBL’nin yayımlamakla freight forwarder, malın alındığı yerden bu FBL’de
belirtilen teslimat yerine kadar işi yapma veya kendi adı altında tüm
nakliyenin işleyişi görevini üstlenir.
Madde 3-Ciro Edilebilirlik ve Malı
İsimlendirme: Bu FBL ciro edilemez (non-negociable) diye
damgalanmadığı müddetçe ciro edilebilir. FBL’nin ciro edilmesiyle mal ve sahibine
belirtilen malı alma veya transfer etme hakkı verir. FBL’nin ciro edilemez
biçimde düzenlendiği durumlarda alıcının isminin değiştirilmesi için freight
forwarder’e açık emir verilmesi gerekmektedir.
Madde 4-Tehlikeli Mallar ve Tazmini: Tüccar,
malın idaresi freight forwarder tarafından alınmadan önce her ne olursa olsun
tehlikenin türünü tam olarak yazarak haberdar etmelidir. Eğer bildirilmez ise
freight forwarder tehlikeli maddeyi boşaltabilir, yok edebilir, zararsız hale
getirebilir ve bunlar içinde bedel ödemez. Freight forwardar malı veya çevreyi
tehlikeye atacak mallara karşı gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Tüccarın
bu tür önlemlerden dolayı freight forwarder’e tazminat yükümlülüğü
bulunmaktadır.
Madde 5-Malın ve Tüccarın Paketleme ve
Teftişini Tanımlaması: Freight forwarder
hatalı paketleme, yükleme, ambalajlama sonucunda herhangi bir hasar ya da
harcamadan sorumlu olmayacağı gibi kayıptan dolayı tüccardan tazminat talep
edebilir.
Madde 6-Freight Forwarder’in
Sorumluluğ: Freight forwarder’in mal üzerindeki sorumlulğu, malın
idaresini aldığı andan malı teslim ettiği ana kadar süren zaman dilimini
kapsar. Bu süreç içerisin malda oluşacak hazar ziyan vs. Freight forwarder
aittir. Mallar 90 gün içinde teslim edilmez ise kaybolmuş sayılır.
Madde 7-Freight Forwarder’ın Sorumluluğunun
Sınırları
-Malın alıcıya teslim
edildiği yer ve zamanda mala gelen hasarın veya kaybın tazminatı malın değerine
göre saptanacaktır.
Malın değeri, malın o günkü borsa fiyatına, böyle bir borsa fiyatı olmadığında o günkü piyasa fiyatına, oda yoksa malın aynı kalitedeki benzerinin normal değerine göre saptanacaktır.
Madde 8-Taşımacılıkta İzlenecek Yol ve Metot: Freight
forwarder tüccara haber vermeden malı güverte üstüne veya altına taşıma,
elleçleme, yerleştirme, depolama ve taşımasında kullanılacak yol, yöntem ve
vasıtayı seçme özgürlüğüne sahiptir.
Madde 9-Teslimat:
-Mal bu konşimentoya
bağlı olarak alıcının veya acentesinin tayin ettiği yere yerleştirildiğinde,
mal artık teslim edilmiş sayılır.
-Freight forwarder’in
aynı zamanda, tüccarın aldığı tek risk olan depolam hakkına da sahiptir.
Depolama masrafı freight forwarder’a tüccar tarafından ödenmektedir.
Madde 10-Navlun ve Sevkiyat Fiyatları: Navlun
ister önceden ödenmiş olsun isterse gönderildiği yerde ödenecek olsun asılsız
iddiaları ve karışıklıkları önlemek için herhangi bir indirim veya erteleme
olmaksızın nakit para ödenecektir. Navlun malların idaresi alındığı zaman
freight forwarder tarafından kazanılmış olarak değerlendirilir ve hiçbir
şekilde iade edilmez.
Madde 11-Hak Düşürücü Süre: Freight
forwarder malların tesliminden itibaren 9 ay içinde dava açılmamışsa bu şartlar
altında tüm yükümlülükten kurtulmuş olacaktır.
Madde 12-Yargı mercii ve uygulanacak ve
uygulanacak kanun: Bir freight forwarder hakkında açılabilecek davalar
sadece freight forwarder’ın FBL’de belirtilen iş yerinin bulunduğu yerde ve
ülke yasaları uyarınca açılabilir.
ATR DOLAŞIM BELGESİ
Avrupa topluluğu
dâhil ticarette serbest dolaşımda bulunan eşya için ihracatçı firmatarafından
düzenlenen belgedir. ATR Dolaşım Belgesi, Türkiye’den Topluluk’a veya
Topluluk’tan Türkiye’ye doğrudan nakledilen eşya için düzenlenir. Üçüncü
ülkelerden geçerek veya aktarma işlemleri yapılarak ülkelerden geçişi ile
aktarımı yapılan tek bir taşıma belgesi kapsamına giren eşya da doğrudan
nakledilmiş sayılır.
Topluluk ile
gerçekleştirilen gümrük birliği, sanayi ürünlerini içermektedir. Gıda
maddeleri, dondurulmuş, kurutulmuş gıda maddeleri, et ürünleri gümrük birliğine
dahil olmamaktadır. Bu ürünlerin ticaretinde, tercihli rejimden
yararlanabilmesi için meşei statüsü belgelemek üzere “EUR.1 Dolaşım
Sertifikası” düzenlenmesi gerekir.
DÜZENLENME ŞEKLİ
-Dolaşım belgeleri
yazı makinesi veya el yazısı ile doldurulur.
-Belge üzerinde
silinti ve ilaveler bulunmamalı; düzeltmeler yanlışların üzeri çizilmek ve
gerekirse doğruları yazılmak suretiyle yapılmalıdır.
-Dolaşım Belgelerinde
kayıtlı eşyaların cins, çeşit, nitelik ve miktar olarak ayrıntılı bir biçimde
beyan edilmesi zorunludur. Bu koşullar uygulanmaz ise gürük idarelerince vize
edilemez.
-İhracatçılar Dolaşım
belgesinde kayıtlı eşyanın Türkiye’de serbest dolaşımda bulunduğunu (yani
Türkiye menşeili olduğunu) ispat edici bilgi ve belgeleri dolaşım belgisi ile
birlikte odalara vermekle yükümlüdür.
TİCARET ve SANAYİ ODALARINCA YAPILACAK
TASDİK İŞLEMLERİ
Dolaşım belgeleri,
Türkçe faturanın kaşelenip imzalanmış bir fotokopisi ve bir dilekçe ile
birlikte odalara verilir. İhracatçı ve imalatçı firmalar farklı ise imalatçı
faturasının fotokopisi de dilekçeye eklenir. Belgelere yapılan kontroller
tamamlandıktan sonra yeşil renkli ilk nüsha hariç diğer nüshalar, sorumlu memur
tarafından imza ve odaya ait mühürle tasdik edilir. Biri beyaz üzerine
yeşil zeminli, dördü beyaz olan beş nüshalık takım halindeki dolaşım
belgesinin; beyaz renkli nüshalarından biri, fatura fotokopisi,dilekçe ve ispat
edici dokümanlar odada alıkonur. Odalar, ihraç belgeleri ve dolaşım
belgelerinden üçüncü ülkelere gönderileceği anlaşılan eşya için “ATR Dolaşım
Belgesi” tanzim edemez.
ATR DOLAŞIM BELGESİNİN GÜMRÜK İDARESİNCE
VİZE EDİLMESİ
Dolaşım belgesinin
gümrük idarelerince vize edilmesi, bizzat ihracatçı veya onun sorumluluğu
altında gümrük beyannamesi imzalamaya yetkili kanuni temsilcisi tarafından
talep edilir. Yanlış veya eksik doldurulmuş olarak yapılan vize işlemi belgeyi
geçersiz kılar ve sonradan kontrol sebeplerinden birini teşkil eder.Gümrük
idareleri tarih, sayı ve gümrük idaresinin adını kaydederek idarenin
“okunabilir” damgasını taşımalıdır. Gümrük idareleri ihracatın gerçekleşmesinden
sonra dolaşım belgelerinden yeşil olan ilk nüshayı ihracatçıya verir, beyaz
renkli nüshalardan birini gümrük idaresinde alıkoyar ve diğer iki nüshayı, ilk
iş günü içinde ilgili odaya gönderir.
ODA TARAFINDAN TASDİK EDİLEN ATR BELGESİNİN
DEĞİŞTİRİLMESİ VEYA BELGENİN İPTALİ
Tasdik edilen bir ATR
belgesinin değiştirilme/iptal işleminin eşya ihraç edilmeden önce yapılması
mümkündür. Dolaşım belgelerinin değiştirilmesi talebi, belgeyi düzenleyen oda
tarafından incelenir. İptal edilen belgenin tüm nüshaları, firma tarafından odaya
iade edilir.
ATR DOLAŞIM BELGELERİNİN EŞYANIN İHRACINDAN
SONRA VERİLMESİ
Eşyanın ihracı
sırasında unutma, yanlışlık, ihmal veya özel şartlar nedeniyle ATR Dolaşım
Belgesi düzenlenemediği hallerde, eşyanın ihracından sonra da ATR Dolaşım
Belgesi düzenlenebilir. ATR dolaşım belgesinin verilmiş ancak teknik nedenlerle
ithalatçı ülke gümrük idaresince kabul edilmemiş olduğunun ispat edilmesi
halinde de dolaşım belgesi sonradan düzenlenebilir. Aynı zamanda bunlara
tasdiği yapılan oda tarafından “sonradan verilmiştir” damgası vurulur.
İKİNCİ NÜSHA DOLAŞIM BELGESİ DÜZENLENMESİ
ATR dolaşım
belgesinin çalınması, kaybolması veya zayi edilmesi halinde ihracatçı, bağlı
olduğu odaya bir dilekçe ile başvurarak dolaşım belgesinin ikinci bir
nüshasının tasdik edilmesini isteyebilir. Bu belgeye “ikinci nüsha” damgası
vurulur.
Gümrük idareleri
birinci nüshadaki bilgilerin doğruluğu ile ikinci nüshadaki bilgilerin
arasındaki doğruluğu sapdatıktan sonra vize işlemini gerçekleştirir. Ancak
gümrük vizesi bölümüne, ilk dolaşım belgesinin vize tarihi ve seri numarası
yazılır.
ATR DOLAŞIM BELGELERİNİN İBRAZ SÜRELERİ ve
İBRAZ SÜRELERİNİN UZATILMASI
-ATR dolaşım
belgesinin, ihracatçı ülke gümrük idaresince vize edildiği tarihten itibaren
dört ay içinde ülke gümrük idaresine ibraz edilmesi gerekir.
-ATR dolaşım belgesi,
beklenmedik durumlardan kaynaklanan sebeplerin oluşması halinde, birinci madde
belirtilen sürenin (4ay) bitiminden sonra da gümrük idaresince kabul edilir.
-Dolaşım belgesinin
ibrazının gecektiği diğer durumlardada kabul edilebilir.(ilgili gümrüğe arz
edilmiş olması şartıyla)
- “Sonradan
verilmiştir” kaydını taşıyan ATR dolaşım belgelerinin de dört ay kuralına
uyması zorunludur.
MENŞEİ ŞEHADETNAMESİ(ABC FORMU)
Bu belge zorunlu
olmayıp ithalatçı firmanın isteği üzerine düzenlenir. İhracatçı tarafından,
ithalatçı ülkenin belirlediği şekilde hazırlanır. İhracatçı firmanın üyesi
bulunduğu ticaret veya sanayi odası için ayrıca ithalatçı ülkenin
konsoloslukları tarafından onaylanır. Bazı ülkeler menşei şahadetnamesinin kendi
konsoloslukları tarafından tasdik edilmesini isteyebilirler. Türkiye’ ye ithal
edilecek mallar, üçüncü bir ülkenin liman veya serbest bölgesinden yüklenecek
olursa menşei şahadetnamesinin Türk Konsolosluğu tarafından onaylanmış olması
zorunludur.
MENŞEİ ŞEHADETNAMESİ İLE EUR1 DOLAŞIM
SERTİFİKASI ARASINDAKİ FARK
Menşei şahadetnamesi,
eşyanın tercihli olmayan menşeini gösteren bir belgedir.
EUR1 Dolaşım sertifikası ise ihraç konusu eşyanın akit ülke menşe ile olduğunu
dolayısıyla o ülke menşe ili sayılması gerektiğini bildiren belgedir.
Yani EUR1 belgesi eşyanın tercihli menşeini göstermektedir.
DÜZENLENME ŞEKLİ
Bu belge A,B ve C
olmak üzere üç nüshadan oluşur. C nüshası odada kalır. İhracattan sonra
da menşei şahadetnamesi (ABC) formu düzenlenebilmekte ve ticaret odası
tarafından onay işlemi yapılabilmektedir.
MENŞEİ ŞEHADETNAMELERİNDE YASILI BİLGİLER
- Eşyayı gönderenin adı, soyadı ve adresi
- Alıcının adı, soyadı ve adresi
- Kapların marka, numara, cins ve sayıları
- Eşyanın cinsi ve çeşidi, daralı ve saf
ağırlıkları ile kıymeti yollama şekli
- 2takım,2kopya,3takım,4kopyavb. Dilekçede “copyli”
olarak belirtilmesi gerekir.
FORM A BELGELERİ
Aramızda anlaşma olan
ülkeler tarafından düzenlenen özel menşei ispat belgesidir. Bu belge ile kısmen
veya tamamen gümrük muafiyeti sağlanır. Yani eşyanın tercihli menşei statüsünü
gösterir(GTS ülkesi menşe ili olduğunun ispatı içinde kullanılır). Form A
belgesi düzenlendiği tarihten itibaren 6 ay geçerlidir. Form A belgelerinin
kabul edilebilmesi için GTS’ den faydalanan ülkelerin gerektirdiği birçok
bilgili bildirmiş olmaları gerekmektedir.(ÖRN: resmi idarenin ismi, mühürlerin
örnek baskısı, adresler vb…). Tüm bu kurallar uygulanmadan rejim
gerçekleştirilemez.
BELGENİN DÜZENLENME ŞEKLİ
Form A belgesinin
İngilizce veya Fransızca olarak düzenlenmesi gerekir. Rusya Federasyonuna
yönelik ihracat işlemlerinde, söz konusu belgenin Rusça olarak düzenlenmesi de
mümkündür. Adresler, unvan ve ilgili kayıtlar dışında Türkçe ifadelere yer
verilmemelidir. Aynı yazı makinesi ve aynı yazı karakterleri ile doldurularak
düzeltme ve değiştirme bulunmamalıdır. Belge önce firmanın bağlı olduğu odaya,
daha sonrada “Dış Ticaret Müsteşarlığı Bölge Müdürlüğü” ne tasdik ettirilmesi
gerekmektedir. Kanada ve Yeni Zelanda ya yapılan ihracatta sadece firmanın
bulunduğu odanın tasdiki yeterli olmaktadır. Malın tamamıyla Türk menşeli
olması halinde bütün ülkeler için “P” harfi yazılmalıdır. İthal girdisi
bulunması halinde Japonya için “W”, Kanada için “F” harfi yazılmalıdır.
HAZIRLAYAN: Aytekin Küçüközen
ÖĞRETMEN: Mehmet Kahraman
Ayrıntıları ve içeriği tam yerinde olmuş 2 kere okusam test içen bana yeterde artar.teşekkürler
YanıtlaSilGÜZEL
YanıtlaSilTeşekkür ederiz
YanıtlaSilSınav testmi acil cevap
YanıtlaSilEvet test
YanıtlaSilharika olmuş elinize sağlık..
YanıtlaSilhay allah razı olsun cok sağoll performans ödevim için aradığım bütün bilgiler var bunları hıcbır sıtede duzgun bulamamıstım. Tekrardan cook tesekkurler..
YanıtlaSilRica ederiz. Umarım başarılı bir puan alırsınız :)
Sil