http://bilgistok.blogspot.com.tr/ |
HİZMET TÜRÜNE GÖRE DENİZ TAŞIMACILIĞI |
1)Liner Taşımacılığı: Düzenli, sürekli ve belli bir tarifeye göre
yapılan taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türünde zamanlama esastır.
Liner taşımacılığıyla Tramp Taşımacılığı Arasında ki farklar:
1)Liner Taşımacılığı: Genellikle ekonomik değeri yüksek çeşitçe çok sayıda yüklerdir. Yükleme genellikle parti yükler biçimindedir. Genellikle ikiden fazla liman arasındadır. Maliyeti pahalıdır. Kar düzeyi daha kararlıdır. Çok fazla geminin çalışmasından dolayı Filo kurma zorunluluğu vardır. Hatların sayısı, tonaj gereksinimlerine ve sefer sıklığına göre değişir.
2)Tramp taşımacılığı:Ekonomik değeri düşük ve çeşitçe az sayıda yüklerdir.
Yükleme genellikle tam (Gemi dolusu) yük biçimindedir. Maliyeti ucuzdur. Kar düzeyi,
piyasanın gereği oynaktır. Daha az gemiye hizmet verilmektedir. Hizmet taşıma
hattına değil yüke bağlıdır.
Kabotaj: Devletin,
Kendi limanlarında kendi vatandaşlarına Milli ekonomiye katkı sağlaması
amacıyla deniz ticaretinde sağladığı ayrıcalıklardır.
Groston:Geminin
kapalı kısmının hacmine denir.
Amortisman:Tükenme
payı
Geminin teknik tanımı: Denizde kürekten başka aletle yola çıkabilen her araca
adı, tonu ve kullanım amacı ne olursa olsun gemi denir.
Koster Tipli Gemi: Yakın
limanlar arasında çalışan ve parsiyel yükler için uygun olan gemi.
Dedveyt: Geminin
taşıyabileceği yük miktarını ifade eder.
Deplasman: Geminin
kendi (Boş) ağırlığına denir.
Şilep: Çoğunlukla
ambalajlı yüklerin taşındığı gemi türüdür.
GEMİ KİRALAMA ŞEKİLLERİ
1)Seferlik Kiralama
2)Çıplak Kiralama
3)Süreli Kiralama
Starya: Sözleşmede
yer alan yükleme ve boşaltma süresini ifade eder.
Dispeç: Erken
yükleme veya erken boşaltmanın karşılığıdır.
Demuraj: Yükleme
veya boşaltmadaki gecikme nedeniyle ödenecek ücreti ifade
eder.
NAVLUN
Taşıma hizmeti karşılığında ödenen ücrettir. Navlunu
şekillendiren bazı ölçütler vardır. Bunlar; hacim, ağırlık, değer, adet, yük
cinsi, uzunluk, hizmet biçimi ve tehlike unsuru gibi öğelerdir.
Liners Terms: Yükleme
ve boşaltma masraflarının hepsinin navluna katılmasına denir.
Navlunun başlıca şartları 5 şekildedir:
1)Liner in- out: Yükleme masrafları taşıyana, boşaltma
masrafları taşıtana aittir.
2)Liner Terms: Yükleme boşaltma masrafları taşıyana
aittir.
3)Free in- finer out: Yükleme masrafları taşıtana
boşaltma masrafları taşıyana ait.
4)F.İ.O: Yükleme ve boşaltma masrafları taşıtana
aittir.
5)F.İ.O.S: Yükleme boşaltma ve israf masrafları
taşıtana aittir.
HAVA YOLU TAŞIMACILIĞI
Hava Konşimentosu: Hava
yolu şirketlerince düzenlenen ve malların taşınmak üzere teslim alındığını
gösteren belgedir. AİR Waybill biri alıcıya biri yükletene biride hava yolu şirketine
olmak üzere 3 nüsha 9 kopyadan oluşur.
Hava Yolu Taşımacılığının Avantajları:
-Yüksek hızda taşımayla teslim süresinin kısalması
-Dünya geneline yayılmış hava limanı ağının olması
-Yüksek emniyet ve güvenirlik
-Planlı ve tarifeli hava hareketleri
Hava Yolu Taşımacılığının Dez Avantajları:
-Yüksek maliyet
-Her çeşit ürünün taşınamaması
-Kapıdan kapıya teslimin sınırlı olması
TESLİM ŞEKİLLERİ (Inco Terms)
TESLİM ŞEKİLLERİ (Inco Terms)
1)Ex Works (EXW) (Ticari işletmede teslim): Bu terim yükleme yeri ile birlikte
kullanılır. Bu teslim şeklinde mallar satıcının işletmesinde alıcı tarafından
teslim alınır. Bu teslim şekli satıcının sorumlulukları en alt düzeyde olduğu
teslim şeklidir.
2)FCA (Free Carrier) (Belirlenen taşıyıcıya teslim): Bu teslim şekli modern taşımacılığın
özelliklede konteynır veya Ro-ro taşımacılığı gibi birden fazla araç kullanılan
taşımacılığının ihtiyaçlarına cevap vermektedir. FOB teslim şekli ile aynı ana
prensibe dayanır. Ancak burada satıcının sorumluluğu alıcının taşıyıcıya
yükleri teslim etmesiyle biter.
3)FREE ON RAİL / FREE ON TRUCK (For/Fot) (Vagonda Teslim): Bu teslim şeklinde satıcı malları
sözleşmede belirtilen yerdeki tren istasyonuna kadar götürmekle yükümlüdür.
Yükleme ve taşıma masrafları alıcıya aittir.
4)FOB AİRPORT (FOA) (Hava alanında Teslim): Bu teslim şekli FOB ile aynı ana
prensibe dayanır. FOB’dan ayıran FOA’yı en önemli özellik şudur; FOA’da
malların teslimi hava alanında gerçekleşir. FOB’da ise mallar uçağa
yüklendikten sonra göndericinin sorumluluğu sona erer. Taşıma maliyetleri,
navlun vb. maliyetler alıcıya aittir.
5)FREE ALONGSİDE SHİP (FAS) (Gemi Yanında Teslim): FAS teslim şeklinde satıcı malları
üzerinde anlaşmaya varılan tarihte alıcı tarafından belirtilen geminin yanına
geçirmesiyle sorumluluğu sona ermiş olur. Yükleme maliyetleri, navlun gibi
maliyetler alıcıya aittir. Not: “FAS” “FOA” nın deniz halidir.
6)FREE ON BOARD (FOB) (Geminin Güvertesinde Teslim): FOB ve CİF en önemli teslim şeklidir.
FOB’da gemi alıcı tarafından temin edilir ve satıcıya bildirilir. Satıcıda
belirtilen tarihte ve belirtilen yerde gemiye yüklemeyi gerçekleştirir. Mallar
gemiye yüklendikten sonra sorumluluk alıcıya geçer yükleme maliyetleri
göndericiye aittir. Navlun ve diğer maliyetler ise alıcıya aittir.
7)COST AND FREİGTH (C&F;):
(Navlun ödenmiş olarak teslim): CF teslim şekli sadece deniz yolu
taşımacılığında kullanılır. Satıcı gemiyi temin eder. Yükleme masraflarını ve
navlunu öder. Malı da gemiye yükledikten sonra sorumluluğu sona erer.
NOT: FOB’da
yükleme maliyeti göndericiye aittir. Navlunuda alıcı ödüyor. Normalde
maliyetler göndericiye aittir ama navlun ödendiği için %99 yükleme
maliyetlerini alıcı ödüyor.
8 )COST, INSURANCE AND FREİGHT (CIF): (Sigorta primi ve Navlun ödenmiş
olarak teslim)
CIV
teslim şeklinde navlun, sigorta ve yükleme masrafları satıcı tarafından
karşılanır. Satıcı gemiyi temin eder. Malı yükler ve alıcıya haber verir. Mal
gemiye yüklendiği andan itibaren bütün sorumluluk alıcıya geçer.
9)FREİGHT OR CARRİAGE PAİD (DCP): (Taşıma ücreti ödenmiş olarak
teslim)
CF
teslim şekli ile aynı prensiplere dayanmaktadır. Fakat CF sadece deniz
taşımacılığında kullanılırken DCP teslim şekli çok modlu taşımlarda
kullanılmaktadır. Satıcı sadece yükleme ve Navlunu öder. Diğer bütün
masraflardan alıcı sorumludur.
10)FREİGHT OR CARRİAGE AND INSURANCE: (CIP) (Taşıma ücreti ve Sigorta
primi ödenmiş olarak teslim)
Bu taşıma şekli çok modlu taşımacılıkta
kullanılmaktadır. Mal ile ilgili masraflar varış noktasına kadar göndericiye
aittir. Satıcı gerekli olan taşıma aracını temin eder, navlunu öder ve
yüklemeyi gerçekleştirir. Varış noktasında malı alıcıya teslim eder.
11)EX SHIP (EXS) (Gemide Teslim): Bu teslim şeklinde satıcı malların sözleşmede
belirtilen varış yerinde gemide hazır bulundurmak zorundadır. Söz konusu
noktaya kadar bütün masraflar göndericiye aittir. Gemi limana yanaştıktan sonra
bütün sorumluluk alıcıya geçer.
12)EX QUAY (EXQ) (Rıhtımda Teslim): Bu teslim şeklinde satıcı malları
sözleşmede belirtilen rıhtımda hazır bulundurmaktadır. Boşaltma masrafları
dahil söz konusu noktaya kadar bütün masraflar göndericiye aittir.
13)DELİVERED AT FRONTLER (DAF): (Sınırda Teslim): DAF teslim şekli özellikle kara
yolu ve demir yolunda geçerlidir. Satıcı tüm riskleri ve masrafları kendisine
ait olmak üzere malı ya ülke sınırında ya da ülke sınır gümrüğünde alıcıya
teslim eder. Gümrük vergisi ve malın gümrükten çekilme işlemi alıcıya aittir.
14)DELİVERED DUTY PAİD (DDP): (Gümrük vergisi ödenmiş olarak
teslim)
Bu
teslim şekli satıcının sorumluluğunun en fazla olduğu teslim şeklidir. DDP
teslim şeklinde satıcı tüm riskleri ve masrafları kendisine ait olmak üzere
malları alıcının ülkesinin gümrüğünden çeker ve alıcının belirlediği noktaya
kadar götürür. İthalat vergisi dâhil bütün masraflar göndericiye aittir.
ADR SÖZLEŞMESİ
Tehlikeli maddelerin Karayolu ile Uluslar arası
Taşımacılığına ilişkin Avrupa anlaşması olan ADR (Accord Dangereux Routier)
karayoluyla uluslar arası taşımacılığın güvenliğini artırılmasını
amaçlamaktadır. Başlangıçta 15 ülkenin imzası vardı şimdi ise 42 ülke. ADR 1200
sayfadan oluşmaktadır.
MADDELERİ:
-karayoluyla uluslararası taşımacılıkta güvenliğin
arttırılması
-karayoluyla tehlikeli madde taşıyan araçların yapımı,
donanımı ve işleyişine yönelik şartların belirlenmesi
-karayollarında yetki belgesi almadan tehlikeli madde
ve atık taşımacılığı yapılamayacaktır
-tehlikeli madde taşıyan sürücüler de mesleki
yeterlilik belgesi alacaklardır
-tehlikeli madde taşımasında kullanılan araçlar
sızdırmazlık testinden geçecektir
HAZIRLAYAN: HALİT
CAN DÜNDAR
ÖĞRETMEN: HARUN
DOĞAN
elinize sağlık beyler
YanıtlaSilTeşekkür Ederiz
YanıtlaSilileriye ve geriye dönük büyümenin tanımları yok admin:///
YanıtlaSilBu sınavda büyüm şekilleri yok..
YanıtlaSiladmincim hocanın bugün verdiği kitaptaki sayfalari yazarmısın
YanıtlaSilbak reklamlara tıklıyorum :D
bütün sınav bu kadar mı?
YanıtlaSilYazdım anonimcim :) Anonim 2 Sınav buraya kadardır.
YanıtlaSil